Seara YP – Trenduri 2016
Joi, 14 ianuarie,începând cu ora 19.00 la sediul TechHub, am organizat Seara YP dedicată trendurilor în Marketing și Comunicare.
Evenimentul i-a avut ca invitaţi pe Bogdana Butnar – Poke London, Maria PRedoiu (P&G), Daniel Enescu – Millward Brown Romania, Elisabeta Moraru – Google România şi Vlad Andriescu – start-up.ro.
Seara YP: Trenduri 2016 a deschis seria de evenimente marca IAA YP din 2016. Si ce subiect de discutie ar putea fi mai potrivit la inceput de drum decat trendurile din marketing si comunicare ce vor marca anul? Astfel, ne-am propus sa gasim un raspuns la intrebarea „Care sunt tendințele către care trebuie să ne îndreptăm atenția și care sunt direcțiile relevante pe termen lung?”.
People are more receptive at videos which don’t look like ads
Primul dintre speakeri care ia cuvantul este Daniel Enescu, Presedinte Millward Brown Romania. El identifica 3 trenduri principale care vor influenta comunicarea in viitorul apropiat. Mobilitatea este primul dintre ele, in sensul in care telefonul/ tableta ne permite sa ramanem intr-o permanenta legatura cu evenimentele, oricand si oriunde. Cu toate astea, observam ca banii investiti in publicitate se duc in continuare, in mare parte, pe TV.
Al doilea trend este reprezentat de catre control. Consumatorii sunt cu atat mai receptivi la o reclama cu cat au impresia ca sunt in control – sa poti da skip unei reclame ne aduce satisfactie iar imposibilitatea de a inchide o reclama ne enerveaza.
Al treilea trend este sugestiv denumit adblokalipse. Numarul de useri adblock a crescut de la 25 la 200 de milioane in doar 5 ani. Obisnuinta e sa fugim de reclame, sa nu dam click pe ele si sa le ascundem. Dilema se muta, asadar, la marketer. Ce poate el face ca reclama sa fie vizionata, placuta chiar, iar intr-un final sa aiba de-a face cu o conversie? Daniel Enescu considera ca un prim pas ar fi sa ii retinem atentia in primele secunde ale reclamei. Umorul si abordarea inedita sunt esentiale. Apoi, cu cat e mai scurta reclama, cu atat sunt mai multe sanse ca ea sa fie rulata pana la capat, fara intrerupere. Nu il ultimul rand, o reclama ar trebui intotdeauna sa fie adaptata platformei pe care va rula.
Seara YP – Trenduri 2016 – Daniel Enescu (Millward Brown)
” A fost un eveniment relaxat si informal, cu toate astea la un standard (al continutului) similar sau chiar peste alte conferinte la care am mai participat. Am urmarit cu interes prezentarile celorlalti invitati si pot sa spun ca am avut ce invata din ele. Audienta s-a caracterizat printr-un amestec de prospetime si curiozitate, oamenii mi s-au parut motivati, atenti si dornici sa inteleaga aspectele legate de tematica evenimentului.” – Daniel Enescu
Digital will inherit the Earth
Elisabeta Moraru, Industry Manager – Google Romania ne vorbeste despre piata e-commerce din Romania de azi. Ea sustine ca 73% dintre romani sunt online zilnic. Si ca rezultat al acestui numar, de nesperat in urma cu cativa ani, comertul online inregistreaza de la an la an o crestere de 12,5%, principalul promotor al acestui fapt fiind usurinta achizitiei.
Dintre toate categoriile de produse, preferatele romanilor raman electronicele, hainele si Home Deco. Si pentru a ajunge la ele, 76% dintre consumatori fac o documentare in prealabil – fie ca vor sa afle mai multe informatii despre produs, vor sa compare mai multe produse sau vor sa primeasca sfaturi de la cei care au achizitionat produse similare, online-ul este mai prezent ca oricand in viata romanilor. Ca sa enumeram doar cateva dintre instrumentele ce pot fi folosite in mod gratuit pentru documentare: Google trends, www.consumerbarometer.com,www.thinkwithgoogle.com, Global Market Finder sau Youtube Ads Leaderboard.
Indiferent de platforma care ne va cuceri – google glasses, ceasuri smart, masini care se conduc singure sau virtual reality – in centrul tuturor sta mobile-ul. Acest lucru va determina o crestere a proportiei digital-ului din consumul media, de la 40% in prezent, la 80% in 2030. Un motiv in plus il reprezinta aplicatiile mobile, fie ca vorbim despre cele care iti permit sa dai telefoane, sa te joci, sa vorbesti cu prietenii, sa asculti muzica sau de cele care iti aduc taxiul la scara. Acest confort va face ca telefonul smart sa explodeze – daca nu a facut-o deja – si sa tina consumatorii cu ochii atintiti la micul gadget din buzunare.
„Intalnirea cu tinerii profesionisti la ore intarziate in seara a fost o experienta foarte placuta pentru ca am vazut in sala ochi sclipind a dorinta de a afla lucruri noi si de a experimenta! Cu atat mai mare surpriza cu cat numarul celor prezenti a fost foarte mare si pe parcursul intregii sesiuni comunicarea intre prezentator si sala a fost foarte dinamica iar sesiunea de Q&A, ne-a permis si noua (celor ce au prezentant anterior) sa discutam cu publicul si sa aflam ce intrebari au.” – Ela Moraru
People grow the business. Business grows the people.
Maria Predoiu, Associate Marketing Director – P&G South East Europe, crede cu tarie intr-un echilibru intre business-ul orientat catre rezultate si un viitor condus de inovatii si teste. Rolul central in aceasta ecuatie este ocupat, bineinteles, de catre consumator. Iar daca lumea e intr-o continua schimbare si evolutie, brandurile trebuie sa urmeze acelasi trend. Daca nu vor face acest lucru, risca sa isi piarda din relevanta si, in cele din urma, sa moara.
Orice companie are, acum mai mult ca niciodata, obligatia sa isi cunoascaconsumatorul. Doar consumatorul ii poate oferi companiei un insight destul de puternic pentru a produce o schimbare autentica in relatia dintre ei.
Alti factori importanti care s-ar putea dovedi de folos in cresterea consumatorului si a companiei deopotriva sunt parteneriatele intre branduri (Pampers & UNICEF; Ariel, Lenor & Molecule F) sau o serie de ample programe de educare a consumatorului (Pampers Maternities program; Always young girls education).
“Felicitari IAA YP pentru organizarea evenimentului “Trenduri 2016”. Tema propice momentului, atmosfera relaxata, tineri doritori sa descopere viitorul comunicarii eficiente asa cum este vazut de oameni cu experienta diversa de business. Si o echipa IAA YP ca o familie frumoasa, dedicata dezvoltarii comunitatii de “young pro” in marcomm.” – Maria Predoiu (P&G)
Vlad Andriescu, Chief Editor – start-up.ro, nu pierde mult timp cu introducerea si ne spune ca mobile is king. Pentru a ne obisnui cu ideea, aflam ca telefonul smart nu este un simplu telefon, ci un dispozitiv parte integranta din viata noastra, un device pe care oamenii de marketing si de PR fac tot mai mari eforturi sa il inglobeze in strategiile lor. Aceste eforturi se concretizeaza sub forma contentului adaptat dispozitivelor mobile.Adblockerele fac parte si din speech-ul lui Vlad si aflam ca ele vor deveni tot mai eficiente si tot mai multi utilizatori le vor coopta in eforturile lor de a evita reclamele intruzive. Asadar, ce e de facut pentru ca mesajul sa ajunga la consumatori? O solutie ar fi sa acordam o mai mare importanta contentului, sa il facem atractiv. Aici intra in scena contentul sponsorizat realizat de jurnalisti, stimulati in prealabil de doze egale de creativitate si libertate editoriala.
Ca un ultim sfat, Vlad ne sugereaza ca urmatorul pas in atragerea consumatorului este sa ne conectam cu acesta, sa il targetam dincolo de Facebook si Google si sa ii aflam nevoile.
„A fost o experiență interesantă, mai ales din postura de spectator, pentru că speakerii au fost de calitate și au adus niște insight-uri foarte interesante pe tema dată. Ca speaker, mi-a plăcut că audiența era atât de mare, iar oamenii chiar au pus întrebări la final și dacă mai aveam o oră, sigur o ocupam cu răspunsuri.” – Vlad Andriescu
Bogdana Butnar, Head of Strategy – Poke London, porneste discutia prin a ne reaminti ca niciun brand important nu s-a construit exclusiv urmand trenduri.Mai departe, ea reitereaza importanta pe care trebuie sa o acordam telefonului smart. Pentru asta, trebuie sa avem in vedere o serie de termeni vehiculati tot mai des. Primul dintre ei abordeaza o problema de design cu care ne-am confruntat cu totii la un moment dat, cand, site-uri care aratau bine pe laptop sau tableta, nu erau adaptate telefonului smart – responsivedesign, pe numele lui. Al doilea termen, m-commerce, ne vorbeste despre comertul adaptat platformei mobile si despre modalitatea de a incorpora platile online in ritualul zilnic al consumatorului. Al treilea si ultimul termen, m-creative, se refera la creatia adaptata, la randu-i, consumatorilor care isi petrec timpul pe mobil.Un alt concept care are loc de imbunatatiri este experienta cu brandul. Cum anume? Bogdana e de parere ca relatia brand – consumator este definita nu de happeninguri, ci de catre consumer journey. Cu alte cuvinte, e vorba despre momentele care conteaza si experienta directa a consumatorului cu brandul.
Inainte sa ne dam seama, seara YP se apropie de final, dar nu inainte ca speakerii sa raspunda la cateva intrebari adresate de public.
Prima intrebare se refera la rolul jucat de media in tot acest peisaj. Raspunsul pare a fi simplu: media se adapteaza – nici nu ar putea fi altfel. Mai exact, media merge acolo unde sunt publicurile si brandurile. In plus, cu cat sunt mai multe sanse sa generam content de calitate, cu atat e mai probabil ca acel continut sa ramana pe media.
Discutia revine la site-urile care nu sunt adaptate pentru platforma mobila iar invitatii se pun de acord ca institutiile romane ar trebui sa fie un model pentru felul in care comunica cu publicurile sale. Motivul e acela ca viata oamenilor este definita intr-o masura mai mare de relatia cu institutiile sau prietenii decat cea cu brandurile.
Rugati fiind sa ofere un cuvant de incheiere, invitatii nostri afirma:
Daniel Enescu: „Ar trebui sa incercam sa ne dezvoltam abilitatile si nu sa acumulam cunostinte”
Elisabeta Moraru: „Marile eforturi ar trebui sa fie indreptate spre educatie. Trebuie sa ne indreptam atentia spre platformele in care sunt adunate masele de oameni”
Maria Predoiu: „People grow the business. Business grows the people”
Vlad Andriescu: „Digital”
Bogdana Butnar: „Sa avem mobilul in minte atunci cand cream content. Totul porneste de la mobil”