Seara YP – Trenduri 2017
Miercuri, 25 ianuarie, la sediul Impact Hub, am organizat Seara YP dedicata trendurilor in marketing si comunicare.
Evenimentul i-a avut ca invitati pe Emilia Branzan – Industry Manager Google, Daniel Matei – Director Impact Hub Bucharest, Dan Benzakein – Founder Realities, the Romanian VR & AR Think Tank si Costin Radu – Managing Director Saatchi & Saatchi + The Geeks.
Evolutia rapida a tehnologiei si, implicit, expansiunea online-ului in viata consumatorilor schimba modul in care brandurile comunica si creeaza experiente.
Cat de mult poate tehnologia influenta domenii conexe precum marketingul si comunicarea? Modul in care consumatorul se implica in decizia de cumparare ne poate da raspunsul. Daca, in trecut, decizia de cumparare a consumatorului era una facuta la raft, experimental, in 2017, consumatorul este digital, influentat tot mai mult de tehnologie. Astfel, tiparele de consum sunt redefinite.
Cu ajutorul speakerilor, ne-am propus sa aflam raspunsul la intrebarea „Care sunt tendintele spre care trebuie sa ne indreptam atentia, cum vor influenta acestea modul în care ne adresam consumatorilor si care vor fi directiile relevante pe termen lung?”
Unleash creativity with technology
Primul speaker, Emilia Branzan, Industry Manager la Google, a vorbit despre proiectele VR de urmarit in 2017. Cateva idei de retinut din prezentarea ei:
- Mainstream VR sau cum pot masele beneficia de pe urma realitatii virtuale
Un exemplu in acest sens e Magic Leap. Un start-up sustinut de Google, Magic Leap, e un proiect de realitate augmentata care permite utilizatorului, cu ajutorul unui display virtual pe retina (Virtual retinal display), sa vizioneze imagini virtuale suprapuse realitatii.
Un alt exemplu de VR, de aceasta data si cu utilitate sociala, este VR Care, un headset menit sa distraga pacientilor atentia de la tratamentele dureroase.
- Creativitate artificiala sau cum invata masinile sa fie creative
Un prim exemplu ar fi Elbphiharmonie, un spatiu destinat concertelor proiectat cu ajutorul unui algoritm care a calculat dispunerea ideala pentru ca sala centrala sa dispuna de o acustica perfecta – 10.000 de panouri acustice aliniate cu tavanul, pereții și balustradele.
- Robotica sau posibilitatea ca robotii sa devina autonomi
Fascinatia pentru roboti nu e una noua. Oamenii au incercat sa fabrice roboti inca din cele mai vechi timpuri, eforturi ce vor fi intensificate in viitorul apropiat.
Un exemplu in acest sens sunt masinile inteligente, care pot parca sau chiar conduce singure, fara interventia umana.
Data is very important, but not all data is important to you
Costin Radu, al doilea speaker al serii, enumera cateva din trendurile din acest an, cu mențiunea că despre toate se poate citi foarte mult pe internet:
- Automation
- Mobile First & Video First
- Chatbots
- Immersive Content
- Native Advertising
- Augment Reality
- Conversations
- Artificial Intelligence
- Virtual Reality
- Internet of Things
- Wearables
- 3D Printing
- Voice Search
Alternativ la a discuta trend-urile pe care participanții le pot citi pe internet, Costin Radu a propus mai multe activități pe care tinerii le pot face pentru a se adapta ușor la schimbările provocate de trend-uri. Cu alte cuvinte, a răspuns la întrebarea “ce pot face pentru a fi pregătit azi pentru provocările de mâine?”.
- Învață disciplina account planning-ului, inventată în advertising. Sa evitam retetele si sa ne punem in locul celorlalti, sa gandim ca ei; sa tinem cont de conceptul de “receptivitate” atunci cand vine vorba de cum sunt oamenii in anumite contexte.
- Învață să faci video. Într-o lume cu mult enorm de mult video este greu ca te poti descurca fara ca tu sa produci sau sa
- Nu incerca sa fii creativ (esti deja). In noua lume, creativitatea poate sa se manifeste, prin identificarea de pattern-uri si algoritmi.
- Invata cum functioneaza brand-urile dincolo de teoriile simple cu privire la “imagine” si “awareness”, pe care toti cred ca le stiu. Sa invatam cum functioneaza brandurile si cum se pot dezvolta. Pentru a intelege lucrurile in ansamblu, Costin ne recomanda cartile: Seducing the subconscious – Robert Heath si How brands grow – Byron Sharp.
- Invata sa faci research corect si detecteaza informatiile care nu pot fi sustinute cu date. E important sa interpretam si sa punem mereu la indoiala datele de care dispunem, astfel incat sa realizam o cercetare acurata.
- Iesi la bere sau la ceai. Networking-ul este unul dintre cele mai importante aspecte ale unei cariere in comunicare.
The future is immersive
Dan Benzakein ne impartaseste cateva insight-uri adunate de-a lungul experientei sale in virtual reality. El puncteaza ca VR-ul este in acest moment intr-un moment critic, in anul 0. Acest moment, dar si orientarea pronuntata spre utilizator, arata ca VR-ul are nevoie de un feedback constant si imediat.
Prezenta fizica a consumatorului si imersiunea intr-o realitate alternativa sunt cele doua componente care definesc experienta VR-ului. O formula simpla, dar relevanta pentru succesul acestui nou domeniu care ne va fascina si in anii urmatori.
Datele arata ca VR-ul este un trend in ascensiune, iar dovada sta in interesul din partea unor companii precum Microsoft, Google, Sony.
Care sunt avantajele campaniilor de marketing care implica VR?
- Audienta e „captiva” – contactul brandului cu consumatorul este neintrerupt
- Mediu nou si memorabil – oricine il poate folosi, indiferent de varsta
- Expunere media
- Posibilitati creative mari
Dar dezavantajele acestor campanii?
- Fiind centrate pe smartphone, experienta este limitata pentru o parte din public
- Expertiza de productie – nu e usor sa gasesti oameni care detin tehnologiile sau know-how-ul necesare crearii de content VR
- Post productie greu de realizat
- ROI (Return On Investment) greu de atins
Start-ups do it faster!
Daniel Matei, ultimul speaker, ne explica cateva particularitati prin care start-up-urile ies in evidenta, marketing wise.
Get online in seconds
Get feedback in minutes
Sell products in days
Speak faster
Ce au de invatat marketerii de aici? Intr-o vreme in care competitia e tot mai acerba, atat cantitativ, cat si calitativ, marketerii trebuie sa urmareasca si sa ceara feedback-ul pietei cat mai rapid. Consumatorul este cel care dicteaza mersul pietei, iar piata se va adapta in permanenta la nevoile lui. Iata un trend care e aici sa ramana.
Articol post-eveniment scris de Florin Codreanu, membru IAA Young Professionals.