Șapte reguli cardinale pentru design-ul unui Logo
Șapte reguli (din cărți și practică) care te ajută atât în faza de brainstorming și creație, dar mai ales atunci când trebuie să convingi și să explici clientului de ce un logo este potrivit pentru afacerea lui. Sau nu.
1. Identifică, nu descrie
Cele mai de succes logo-uri sunt cele care îți spun care este brand-ul, nu cu ce se ocupă el. Este ca un nume. Știu că te cheamă Ion, dar asta nu îmi spune dacă ești un om muncitor sau leneș.
Asta este de obicei dificil pentru că majoritatea clientilor vor un logo „explicit” care să spună neaparat ceva despre produs sau despre activitate. În acest sens putem folosi exemplul Apple: daca logo-ul initial ar fi fost o ilustrație cu un computer, nu numai că ar fi trebuit schimbat pentru că forma nu ar fi reflectat schimbările de tehnologie, dar nici nu ar fi permis firmei să se extindă spre producția de telefoane sau servicii online precum iTunes.
2. Nu rezolvă toate problemele
Logo-ul există pentru a întări un brand. Pentru a transmite valorile companiei. Dacă compania are probleme cu distribuția sau cu staff-ul, un logo nou nu are cum să rezolve aceste probleme. Atunci când produsul sau serviciul tău are o problemă esențială, nu va ajuta cu nimic daca îi schimbi imaginea. Branding-ul nu tine numai de logo!
3. Trebuie să fie clar și puternic
Este obligatoriu ca logo-ul să fie ușor de identificat – de la o poștă!
Logo-urile liniștite și discrete, colorate pastelat, care folosesc fonturi subțiri, nu vor supraviețui aproape niciodată într-o mare agitată, plină până la refuz cu logo-urile puternice, agresive și vibrante ale competiției.
4. Trebuie să fie ușor de memorat
Unul dintre modurile de a obține acest efect este să faci logo-ul să pună o întrebare. Nu, fără a folosi cuvinte și semne de întrebare. Trebuie să fie întrebări de tipul: De ce este o literă de altă culoare sau mai mare? De ce este mărul mușcat?
Cu cât consumatorul petrece mai mult timp uitându-se la logo, încercând să rezolve o dilemă, cu atât mai memorabil va fi logo-ul.
O altă metodă este să faci logo-ul să aibă două sensuri, să poată fi citit în două moduri sau să conțina un element relevant integrat în design (ex. Săgeata integrată în logo-ul FedEx).
5. Trebuie să poată exista într-o varietate de medii
Acum mult timp, logo-urile erau destinate preponderent industriei de print. Astăzi ele trebuie să fie potrivite pentru ecran, website, mobil, platforme și aplicații. De asemenea, vor fi în continuare folosite pe cărți de vizită și în publicații.
Trebuie verificat dacă detaliile se văd bine pe un panou pixelat și dacă diverse elemente rămân în continuare armonioase în situația poziționării pe un panou imens aflat la înălțimea unui bloc-turn.
6. Nu este o ilustrație
Aici ne întoarcem la prima regulă și la discuția legată de identificare VS descriere. Însă acum este momentul să punem accent pe durata logo-ului în timp.
Un semn grafic reprezentativ, asociat sau nu cu numele companiei, (în timp, semnele grafice pot fi folosite cu succes fără numele companiei, ex. Nike Swwosh), va rezista mult mai bine în timp decât ilustrația produsului actual. Se va investi mult timp și resurse promovând logo-ul, iar clienții vor învăța să îi recunoască numele, produsele și calitatea făcând asocierea cu acesta. Din acest motiv, fiecare rebranding, fie el doar la nivel de imagine, costă mai mult decât cercetarea și fee-ul designer-ului.
7. Este o parte a identității vizuale
Logo-ul ar putea fi privit ca steagul unui brand, dar identitatea vizuală reprezintă mult mai mult. Este ușor să rămâi fixat pe design-ul unui logo și să lucrezi doar la asta. Însă un logo nu va exista niciodată în afara unui context. Întotdeauna gândește și eventual creează, în același timp cu logo-ul, identitatea vizuală!
Manualul de identitate vizuală bine pus la punct este cel care asigură longevitatea unui logo.
Desigur, odată ce cunoști toate regulile, singurul lucru care îți rămâne de făcut este să înveți cum să le încalci!
Articol scris de Răzvan Rădulescu, membru IAA Young Professionals.