Pastila de joi – Când goana după fericire se transformă
S-ar părea că doza noastră de hedonism este direct proporțională cu complexitatea joburilor noastre, și ambele au intrat pe o pantă ascendentă, pe care continuă să urce. Nimic rău în asta, întrucât oricât am disprețui consumerismul, fapt este că în lipsa lui nu am fi avut parte de progresul ultimelor decenii cu care companiile s-au străduit să ne convingă să le votăm produsele cu portofelul.
Și le-am votat, și vom continua să o facem. Problema apare atunci când hedonismul vine la pachet cu stresul aferent jobului și cu un grad de satisfacție mai mic decât cel închipuit atunci când punem cardul în POS. Rezultanta acestei ecuații comportă o anumită doză de frustrare, fapt care catalizează goana după soluții de îmbunătățire a echilibrului din viaţa personală.
Ca urmare, au apărut o droaie de seminarii motivaționale și o serie de guru care se pretind cunoscători ai rețetei fericirii universale și a eficienței. În acest sens, bestseller-ul american Seven Habits of Highly Effective People te îndeamnă să hotărăști ce este mai important în viață pentru tine și să acționezi în consecință, tot așa cum How to win friends and influence people își sfătuiește cititorii să fie mai degrabă plăcuți decât neplăcuți. Aveți mai jos un mic clip video de la unul din cele mai de vază seminarii din Statele Unite, anume Get Motivated:
Nu este greu de prevăzut declinul a ceea ce a devenit prea repede o industrie.
Ceea ce poate reprezenta noul trend, în materie de dezvoltare personală, sunt îndemnurile trase din filosofia stoică, dar ajustate de autori şi psihoterapeuți pentru a le face mai digerabile. Albert Ellis, al doilea cel mai influent psihoterapeut al secolului XX (după Carl Rogers, fondatorul psihologiei umaniste) și iubitor al filosofiei stoice, ajunsese în ultimele luni de viață (2006) la concluzia că problema rezidă în așteptările noastre: Tindem să transformăm acele lucruri pe care ni le dorim, acele lucruri pe care preferăm să le avem în lucruri pe care trebuie să le avem, simțim că trebuie să acționăm doar în anumite circumstanțe sau că oamenii trebuie să se poarte frumos cu noi. Deoarece noi credem că acele lucruri trebuie să se întâmple, rezultă faptul că ar fi o adevărată catastrofă dacă ele nu s-ar întampla întocmai, relata psihoterapeutul într-o discuție cu jurnalistul britanic Oliver Burkeman (Antidotul, pg.68, Ed.Publica, 2014)
O întrebare legitimă, în acest context, este cum se va configura sistemul de credințe și convingeri ale omenilor și, implicit, marketingul viitorului deceniu?
Pastilă administrată de Alexandra Fistic – membru IAA Young Professionals.