„O”… de la OPORTUNITATI (si nu de la ZERO)
Care cred eu ca ar trebui sa fie motto-ul unui tanar din marketing si comunicare, la inceput de drum? Cu siguranta as vota pentru: „Sa nu ratez nicio oportunitate!”
Daca ne uitam in DEX „oportunitate” inseamna „caracterul a ceea ce este oportun”. Iar „oportun” vine din latinul „opportunus” si inseamna „care se întâmplă, care se face la momentul potrivit”. Care ar fi momentul potrivit pentru un tanar din marketing si comunicare? Cu siguranta IN ORICE MOMENT!
Pentru tinerii din marketing si comunicare exista doua tipuri de oportunitati: cele care se ivesc si cele pe care trebuie sa ti le creezi.
Cele care se ivesc sunt foarte usor de recunoscut. Trebuie doar sa le pui eticheta de „oportunitate” si sa profiti de ele. Sunt foarte multe, se gasesc la tot pasul, iar procesul de selectie ar trebui sa nu fie foarte strict. Astfel, se poate apela la principiul probabilitatii. Incerc 20, cu acelasi entuziasm, din care trebuie macar sa iasa una. Dupa cum spunea cineva: „Success is going from failure to failure with no loss of entuziasm”. Exemple de astfel de oportunitati ce se ivesc: seminarii, workshop-uri, internship-uri… dar si o carte buna, o vorba cu un prieten mai experimentat, o expozitie, o meditatie aprofundata asupra unui subiect care ti se pare ca merita.
Oportunitatile pe care trebuie sa le creezi au o caracteristica puternic intrinseca: trebuie sa ti le creezi. Pe bune! Ce te faci cand oportunitatile ce se ivesc incep sa nu se mai iveasca? Ce te faci cand esti in pana de oportunitati? Te lasi batut? Astepti? Visezi? Poti sa faci asta sau poti sa iei destinul in propriile maini. Poti sa iti creezi oportunitati!
Cum? Nu este foarte greu. Ai nevoie de doua arme: entuziasm – sa crezi; si perseverenta – sa reusesti. Entuziasmul te va ajuta sa pornesti, iar perseverenta te va ajuta sa finalizezi. Un exemplu este atunci cand vrei sa te angajezi. Iti alegi un domeniu care te fascineaza (cum ar fi publicitateaJ ) insa nu ai nicio experienta pe care sa o poti dovedi. Nu cunosti pe nimeni, nu te cunoaste nimeni. E sau nu e un an de criza, nu ai nicio sansa. Pana acum e totul corect, inclusiv ultima afirmatie. „Nu ai nicio sansa”. Nu ai! Deci poti sa iti faci una! Suna logic, nu? Un exemplu de tactica este sa iti faci un CV si sa trimiti la toate companiile din aria care te intereseaza (fara nicio exceptie). Poti face chiar o scrisoare de intentie (semi)personalizata la care sa schimbi doar numele persoanei si al companiei. Trimiti la toate, iti raspund 20%, te cheama la interviu cateva, din care una te poate angaja! Ce ai facut acum? Ti-ai creat o oportunitate pe care nu o aveai la inceput. Daca stiai ca acea companie te va angaja trimiteai CV in prima instanta, direct acolo. Insa pentru ca nu aveai de unde sa stii acest lucru ai ales „the hard way”, ti-ai creat o oportunitate!
Exemplul de mai sus nu este unul ales la intamplare, este cel ce m-a ajutat pe mine sa ma angajez in publicitate. Este bazat pe o poveste adevarata, gen. J
Sincer, nu stiu exact unde sa incadrez oportunitatea pe care urmeaza sa v-o descriu. Poate fi atat una care se iveste cat si una pe care sa ti-o creezi. Depinde din ce unghi privesti. Este vorba de IAA Young Professionals. IAA este una din cele mai importante asociatii de Maketing si Comunicare la nivel mondial. IAA Romania este una din cele mai active filiale si este recunoscuta atat la nivel mondial, cat si la nivel national pentru acest lucru. IAA Young Professionals este divizia de tineri profesionisti din aceasta industrie. Este un loc extraordinar unde poti face ceea ce te pasioneaza alaturi de alti oameni ca tine. Este un loc unde poti evolua, unde poti cunoaste oameni de exceptie, unde poti sa dechizi drumul catre cariera ta. Este locul unde poti sa-ti creezi oportunitati! Eu stiu ca cel mai bine in viata este sa iei o decizie informata. Pentru a verifica aceasta oportunitate, intra pe iaa.ro si cauta pagina dedicata IAA Young Professionals.
Mai sus am vazut ca sunt doua tipuri de oportunitati pentru tinerii profesionisti: cele care se ivesc si cele pe care trebuie ti le creezi. Insa sunt mult mai multe tipuri de oportunitati care ne afecteaza viata de zi cu zi: oportunitati invizibile, magnifice, colorate, indraznete, gresite, norocoase, emotive, incredibile… si lista poate continua. Nu va speriati de cuvantul „gresite” pentru ca mai este o vorba: „worst decisions, best memories”. Succes in a profita de orice oportunitate si in a le crea pe cele ce va vor schimba viata!