Noua abordarea de tip ,,mindfulness” în marketing
The moment one gives close attention to anything,
even a blade of grass, it becomes a mysterious,
awesome, indescribably magnificent world in itself.
– Henry Miller –
Imaginează-ți că stai liniștit într-o cameră unde nu există televizoare, calculatoare, smartphone-uri, cărți, reviste sau muzică… Ce simți? Ce faci? Dacă ești ca majoritatea oamenilor, probabil că sună ca o rețetă pentru plictiseală sau chiar ca un moment de planificare mentală a momentului de ,,după”. În cultură noastră, evităm momentele de „non-doing” pentru că o asociem eronat cu plictiseala.
Ce este mindfulness?
Mindfulness este starea de prezență, de conștientizare, de atenție nemijlocită, acum și aici. În același timp, este o tehnică de meditație. Studiile au relevat impactul său pozitiv asupra stării de sănătate, prin reducerea stresului, și, implicit, a incidenței bolilor provocate de stres.
Jon Kabat-Zinn, fondatorul mindfulness – based stress reduction (MBSR) dă următoarea definiţie: Mindfulness este conştientizarea cultivată prin atenţia acordată într-o manieră susţinută şi particulară, intenţionată, în momentul prezent şi fără a judeca.
Mindfulness este o practică meditativă prin care mintea este educată să stea în momentul prezent, fiind conștientă de tot ceea ce se întâmplă în interior (gânduri, emoții, senzații fizice) și exterior. Această conștientizare se face având o atitudine de acceptare a momentului prezent. Așadar, acceptăm toate gândurile care ne trec prin minte, toate emoțiile (indiferent cât de neplăcute ar fi), toate senzațiile și toate evenimente exterioare care se întâmplă.
Este până la urmă una dintre multele forme ale meditaţiei.
Mindfulness este ceva ce trebuie experimentat şi practicat pentru a putea fi pe deplin înţeles. Este o experienţă foarte complexă pe care oamenii de ştiinţă şi practicanţii o explică cu greu de mii de ani. Orice descriere s-ar da, tot ar fi una incompletă.
Profesorul Mark Williams, fost director al Centrului pentru Mindfulness de la Universitatea Oxford, explică: mindfulness înseamnă a cunoaște în mod direct ce se întâmplă în interiorul și exteriorul nostru, clipă de clipă.
În ultimii ani, termenul mindfulness a început să fie tot mai des utilizat și întâlnit în cărțile de psihologie și de self-help. Metoda a fost introdusă în 1979 în Statele Unite ale Americii și ulterior în cultura europeană, de către Jon Kabat-Zinn, profesor de medicină la Centrul Medical al Universității din Massachusetts, prin înființarea The UMass Medical School Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society ca program de reducere a stresului (MBSR®). Din 1979 și până astăzi, mai mult de 24.000 pacienți au trecut prin protocolul MBSR® în cadrul Centrului de Mindfulness, asigurând astfel un eşantion vast de testare şi validare a programului cu rigurozitate ştiințifică. Beneficiile acestei metode s-au dovedit atât de convingătoare încât din ce în ce mai multe companii de asigurări din Statele Unite includ aceste metode în schemele eligibile de tratament și prevenție.
Metodele de Mindfulness și Programele de MBSR® au fost deja adoptate de companii de top precum Google (programul Search Inside Yourself), Apple, Intel, AOL, General Mills, Target, LinkedIn, 15Five și chiar și în instituții precum Armata Statelor Unite, Comisia Europeană, Parlamentul Britanic.
Practica de mindfulness este un antidot testat în timp pentru a funcționa în pilot automat.
Cum te poate ajută mindfulness la locul de muncă?
Cu toții suntem suprasolicitați – prea multe informații, prea multe e-mailuri. Acest lucru este valabil mai ales pentru specialiștii în marketing, care se așteaptă acum să stăpânească noi platforme, să dezvolte o super strategie de Social Media, să înțeleagă și să analizeze Big Data și să se ocupe de mixul de marketing. Există un singur răspuns, spune Lisa Nirell, autoarea cărții The Mindful Marketer: How to Stay Present and Profitable in a Data-Driven World: oamenii de marketing trebuie să faca un pas înapoi și să rămână în prezent pentru a face față sarcinilor complexe din fața noastră.
- Tehnica de mindfulness îmbunătățește inteligența emoțională, crește productivitatea și scade nivelul anxietății și al depresiei. Mai mult, un studiu publicat de Universitatea Oxford a demonstrat că un curs de mindfulness poate reduce nivelul stresului cu 40% precum și pe cel al anxietății cu 58% și în același timp poate ajuta la păstrarea calmului în situații de criză. Grey London si Police Now au realizat o campanie cu un mesaj simplu: la nervi, așteaptă 90 de secunde înainte să reacționezi. Cum câteva secunde pot face diferența dintre o decizie pripită cu repercusiuni importante și una luată la rece, când ești în control.
- Ne ajută să cunoaștem cine suntem cu adevărat și cine nu suntem, adică toate gândurile, opiniile, fabricațiile mentale preluate de la alții.
- Îmbunătățește atenția și îți oferă claritate mentală. Poate că vi se întâmplă și vouă să începeți să lucrați la o idee, însă pe măsură ce avansați să nu mai fie clar care era contextul și de ce părea o idee bună. Lipsa concentrării și a clarității mentale apare pe fondul încercării de a fi multi-tasking și de a face față distracțiilor din orice moment. Ei bine, prea multe gânduri, task-uri, ședințe pot duce la stări de pierdere a memoriei, confuzie și chiar stres. Mindfulness face lumina în minte, ceea ce ne permite să luăm decizii mai bune și să interacționăm mai bine cu cei din jurul nostru. Meditația mindfulness este practica atenției, iar acest antrenament va da minții o calitate nouă: trăirea în prezent.
- Îmbunătățește activitatea cognitivă. Pentru că ne concentrăm mai bine, vom reuși să muncim mai bine, să studiem mai bine, practic să facem orice activitate mult mai bine.
- Are efecte benefice asupra stării fizice. Mindfulness nu are efect doar asupra stării mentale sau spirituale, ci ajută semnificativ și din punct de vedere fizic. Eliberarea de stres, scăderea tensiunii arteriale, reducerea durerilor cronice, îmbunătățirea somnului și ameliorarea dificultăților gastro-intestinale sunt câteva dintre efectele benefice asupra corpului nostru. În contextul în care 60% dintre zilele de concediu medical ale europenilor sunt atribuite afecțiunilor cauzate de stresul ocupațional, training-urile de mindfulness pentru manageri au impact pe termen lung în reducerea stresului și în îmbunătățirea capacității de concentrare.
- Îmbunătățește dispoziția. Odată cu creșterea abilității de a atinge starea de mindfulness, cresc substanțial șansele unei vieți pline de satisfacții. Abilitatea de a te bucura pe deplin de plăcerile vieții la momentul potrivit ajută foarte mult în momente grele, iar concentrarea pe momentul actual reduce numărul de griji legate de trecut și de preocupări despre viitor. Mai mult îți oferă o nouă perspectiva asupra contextului. Vei realiza că începi să vezi viață într-un mod pozitiv, că ești mai motivat la locul de muncă și mai deschis la noi provocări. Cu alte cuvinte, lumea interioară se îmbogățește considerabil, oferind o revelație în fiecare clipă.
Cărți recomandate:
- Mindfulness pentru incepatori, Jon Kabat-Zinn
- Mindfulness zi de zi. Oriunde vrei sa mergi, acolo esti deja, Jon Kabat – Zinn
- Mindfulness pe înţelesul tuturor, Bhante Henepola Gunaratana
- The Mindful Marketer: How to Stay Present and Profitable in a Data-Driven World, Lisa Nirell
- The Things You Can See Only When You Slow Down, Haemin Sunim
- The Secret, Rhonda Byrne
- The Book of Joy, Dalai Lama & Desmond Tutu
Cursuri de mindfulness recomandate – MBSR
- Programul de Reducere a Stresului prin Mindfulness (MBSR®)
- Mindfulness – cuvântul pentru experienţa din momentul prezent
- Atelier de reducere a stresului prin mindfulness
Aplicații de mindfulness:
- The Mindfulness App
- Calm
- Mindbody
- Buddhify
- Insight Timer
- Smiling Mind
- Meditation Timer Pro
- Sattva Meditations & Mantras
- Stop, Breathe & Think
- 10% Happier
- Breethe
- Simply Being
- Omvana
Articol scris de Raluca Băluță, membru IAA Young Professionals.