Malcolm Gladwell, The Tipping Point, Ed. Publica, 2008

Recenzie scrisa de Alina Morariu, castigatoare in cadrul proiectului IAA YP Tinerii profesionisti citesc, in luna mai. Premiul consta in volumul De unde vin ideile bune, de Steven Johnson, oferit de Editura Publica.

Am citit “The Tipping Point: cum lucruri mici pot provoca schimbari de proportii”, cartea lui Malcolm Gladwell, la recomandarea unui prieten care citeste cam tot ce-i cade in mana si de cele mai multe ori imi impartaseste din impresiile lui legate de lectura.  Cartea a aparut in anul 2000 in limba engleza si apoi in 2008 si in Romania, in traducerea Sabinei Dorneanu, la Publica, una din editurile pe care le apreciez in primul rand pentru calitatea excelenta a publicatiilor.

“The Tipping Point” m-a atras in mare parte si datorita recenziilor foarte bune primite din partea oamenilor de specialitate si biografiei foarte interesante a autorului – unul din cei mai influenti ganditori de management din lume. Desi nu lucrez in domeniul marcomm, ma intereseaza mult, iar cartea lui Gladwell mi-a deschis apetitul pentru acest gen de lectura.

In “The Tipping Point” autorul dezvaluie o serie de aspecte relevante pentru mecanismele menite sa propage o idee si sa o transforme intr-o “epidemie”. Sunt prezentate intr-o maniera foarte accesibila conditiile necesare ca acea idee sa atinga Punctul Critic (The Tipping Point) sa aiba efect contagios, sa “prinda” si sa determine schimbari importante. Conceptul ce sta la baza cartii – Punctul Critic – este acel punct de la care schimbari importante pot aparea in evolutia unui fenomen tocmai datorita unei modificari, de cele mai multe ori minora, intervenita in modul de a actiona intr-un anumit context. Analogiile intre idee si virus si propagarea ideii si epidemie se regasesc pe tot parcursul cartii.

Scrisa intr-un limbaj accesibil tuturor, cartea lui Gladwell se structureaza pe situatii concrete din diferite domenii (educatie, vanzari, economie, management, psihologie, istorie, etc.), pe exemple reale absolut captivante. Informatiile prezentate sunt bazate pe studii de sociologie, psihologie, economie sau chiar medicina, fara a fi transmise in termeni greoi, de specialitate, ci mai degraba intr-un mod cald, prietenesc. Si din aceasta cauza cred ca Malcolm Gladwell este un autor fermecator, care a reusit sa ma atraga inca de la primele pagini.

Gladwell acorda o foarte mare importanta oamenilor implicati in procesul comunicarii si propagarii ideilor, identificand trei tipuri principale de persoane sau mult mai bine spus, de personalitati – conectorii, expertii si vanzatorii. Oamenii implicati sunt doar o parte a ecuatiei – ideile care au potentialul de a deveni “epidemii” trebuie sa detina si acel “factor de aderenta” despre care autorul vorbeste, precum si contextul necesar pentru a fi propagate. Factorul de aderenta se refera la acel “ceva” care face ca un mesaj sa devina memorabil si sa determine oamenii sa actioneze de o anumita maniera. Contextul are si el o importanta determinanta pentru ca, fara un mediu propice, o idee oricat de buna sau de bine comunicata poate sa se piarda.

“The Tipping Point” cuprinde situatii si idei surprinzatoare, explicatii absolut fascinante pentru diverse evenimente – de la impactul serialului “Sesame Street” asupra copiilor, revenirea in trend a articolelor vestimentare, evolutia fenomenului infractional in New York, pana la evenimente ce declanseaza viciul fumatului sau sinuciderile. Toate studiile de caz relevante pentru conceptele prezentate fac din “The Tipping Point” una din cele mai “atragatoare” carti pe care le-am citit si reprezinta un motiv in plus pentru a-l citi in  continuare pe Malcolm Gladwell.

Notiunile prezentate in “The Tipping Point” pot fi un pas de plecare atat pentru cei direct implicati in campanii de marketing sau comunicare cat si pentru oricare dintre noi, cei care incercam sa atingem obiective diverse in viata de zi cu zi. Ne poate ajuta sa constientizam ca e absolut necesar sa identificam persoanele care ne pot fi de folos in comunicarea si propagarea ideilor si de asemenea sa realizam care este contextul optim pentru atingerea propriilor obiective.

Cred ca cel mai important lucru la Gladwell este faptul ca ceea ce scrie poate schimba lucruri: i-am citit cartea cu “sete”, a fost o experienta extraordinara pentru ca intradevar a avut un impact asupra modului in care vad lumea. M-a indemnat sa caut in jurul meu tipologiile prezentate in carte si sa incerc sa schimb ceva in modul in care gandesc, actionez si transmit diferite idei. Practic m-a ajutat sa regandesc modul in care comunic.