Felix a raspuns !
Acum este randul tau sa alegi cel mai bun raspuns. „Posesorul” intrebarii care a generat acest raspuns se va intalni cu Felix. Scrie numarul raspunsului care iti place cel mai mult ca si comentariu la acest interviu pana miercuri pe 1 iunie.
1. Ioana Hrenciuc: Care este cel mai important criteriu de selectie cand angajezi un tanar profesionist din marcom?
Cel mai important lucru: sa fi facut ceva inainte. Orice: voluntariat, implicare in asociatii studentesti sau profesionale. Numai sa nu stea sa astepte terminarea facultatii, pe principiul “vede dupa”. Pot spune ca in GMP, daca un absolvent de facultate nu a avut si alte activitati constante in timpul facultatii, este automat exclus din lista. Cu alte cuvinte, sa aiba foc. Sa fie genul care face. Sa vrea sa miste lucrurile in jurul lui. Sa nu se multumesca cu Status Quo-ul, ci sa il provoace. Sa acumuleze experiente de viata. De exemplu, cunosc pe cineva care la 19-20 de ani a deschis o librarie in orasul lui, carind cartile cu trenul in fiecare weekend, cind se ducea acasa. Lua pe credit carti de la Humanitas si Anastasia si se intorcea cu banii, ca sa mai ia un rand de carti. Si tot asa cam 2 ani.
2. Zenaida Tataru: Exista un paradox nascut intre omul etic si omul de advertising?
Omul de advertising poate fi etic. Numai sa vrea si sa-i pese. Pana la urma, sunt brandurile facute pentru oameni, sau oamenii pentru branduri? Depinde unde iti pui focusul. Noi la GMP, de vreo 2 ani incercam sa ajutam brandurile sa ajute oamenii. Vezi spotul “Violonistul” de la Timisoreana, sau “Farul” de la Alexandrion, daca e sa vorbim de branduri comerciale, dar si cazul Coco. Daca nu-l stii, vezi aici filmuletul facut de noi pentru Cannes: http://www.youtube.com/watch?v=CkkmtAJH9ds
3.Ana Placinta: Felix, ce inseamna pt tine un lovemark? si care este lovemarkul tau?
Eu cred ca doar oamenii pot fi iubiti. Pentru ca pot iubi, la rindul lor. Asa ca obsesia pentru un brand nu o pot numi dragoste. Cel mult pasiune, depedenta, incapatinare. Cred ca acest concept de Lovemark este o exagerare de marketing.
Fara orice brand din lume pot trai, fara oamenii din jurul meu, mai greu. Asa ca hai sa dam sensul real cuvintelor atunci cind ni se baga pe git. Ca s-ar putea ca in felul asta, in curand sa uitam sa facem declaratii de dragoste care sa-l faca pe celalalt sa inteleaga ce e in inima noastra.
4.Ioana Sigarteu: Care credeti ca va fi impactul asupra IAA Romania a faptului ca acum vicepresedintele la nivel international al International Advertising Association este un roman? Dar asupra IAA YP?
Pai cred ca s-a vazut si pina acum. Prima intilnire globala a YP s-a petrecut la Bucuresti. Suntem mai aproape de informatii de la centru, deci putem sa ne facem mai bine planuri. De exemplu, Congresul Mondial al IAA nu va mai fi in Bahrein, din cauza turbulentelor din regiune. Va fi in Europa. Unde? La Viena. Sunteti printre primii care afla si va puteti face planuri 🙂 Si altele, nu ma faceti sa ma laud prea mult… 🙂
5. Ioana Sigarteu: Publicitatea din Romania a avut pe la mijlocul ultimului deceniu o crestere spectaculoasa din punct de vedere calitativ. Au inceput sa se nasca si / sau sa se remarce marile agentii, au venit premiile si recunoasterea meritelor.. si apoi, in ultimii ani, a inceput declinul.
Nivelul mai mic al investitiilor este cel care scade calitatea proiectelor din ultima perioada in publicitatea romaneasca? Sau “creativitatea” din advertisingul autohton este in pana de inspiratie si usureaza justificarea reducerilor de bugete de mk? Vina e la client, agentie, context macro-economic?
Nu cred ca reducerea nivelului investitiilor duce la scaderea creativitatii. Creativitatea nu este o consecinta a bugetelor mari. As putea spune ca din contra. Cred ca altele sunt cauzele. Sursele de inspiratie pot fi incadrate aici. Cred ca starea generala de spirit a unei comunitati influenteaza si creativitatea. Pe de alta parte, daca nu exista un festival de creatie care sa valideze creativitatea, asta nu inseamna ca nu exista creativitate. Eu vad campanii si idei creative in piata romaneasca. Si nu ma refer numai la ceea ce numim ATL. Ma refer si la PR si la Online. Asa e, anii trecuti citeva agentii din Romania erau considerate cele mai tari din Regiunea noastra. Cred ca e vorba si de stadiul de dezvoltare al pietei. Eram la o adolescenta exagerata. Atunci, acele premii erau mult influentate de dorinta agentiilor de a lua premii cu orice pret. Premiul era un scop in sine.
Astfel s-a ajuns ca o agentie romaneasca sa ia Agentia Anului la Golden Drum numai cu Ghost-uri. Ca si cum s-ar organiza Jocurile Olimpice cu Steroizi; sau JOS 🙂 Asa erau timpurile si e bine ca au trecut. Pentru ca ce vad acum e o maturizare. Si ce se face, se face pe bune. Si tot facind, vom ajunge din nou sa fim validati in creativitatea noastra de Festivaluri. Eu chiar cred ca avem creatii bune. Si s-ar putea ca anul asta, Cannes sa valideze ceea ce spun eu. Campanii precum Rom sau Fotbal Adevarat sunt de nivel international. Dovedit deja… E interesant ca noi vedem ce e bun la noi doar daca ne zic altii de “afara” ca suntem buni… nu crezi?
6. Ioana Sigarteu: Care credeti ca este varianta optima de dezvoltare pentru un tanar profesionist in marcomm? : sa lucreze atat in agentie cat si la un client, sau este suficient doar intr-o anumita parte doar sa o faca bine?
Daca vrea Marketing sa lucreze asta. Daca vrea Comunicare, sa lucreze in agentii. Sigur, pentru ambele situatii e bine sa ii intelegi pe ceilalti bine. Si din acest motiv, la Scoala IAA, la nivelul ambelor module (juniori sau seniori) sunt oameni atat din marketing cat si din CS/strategie, iar disciplinele sunt din ambele zone. Astfel incat si agentia sa inteleaga ce-i cu businessul clientului, dar si clientul sa inteleaga ca cea mai mare parte din comunicare este despre cum iti inspiri echipa.
7. Radu Zaharia: Avem un numar coplesitor de exemple ce scot in evidenta lipsa de profesionalism in Romania in mai toate domeniile. Marcomul este din nefericire plin si el de astfel de exemple: Oameni din agentii care nu livreaza ce promit, clienti vesnic nemultumiti in goana dupa o cariera de GM si nu in ultimul rand atat furnizori cat si clienti care exploateaza in mod constient angajatii. Intrebarea mea pentru Felix Tataru insumeaza defapt 2 intrebari sub aceeasi umbrela:
“Ce inseamna sa fii un profesionist in Romania? Si cum sa reusesti sa te mentii un bun profesionist mai departe, avand in vedere tot contextul in care ne aflam?
Cred ca sunt si multi profesionisti. Hai sa ne uitam la ei cum fac si ce fac si sa incercam sa facem la fel. Tot uitindu-ne in jur si cautand ce nu merge, pana la urma, nici noi n-o sa mergem. Eu sunt optimist din fire. Si cred ca daca te expui la lucruri bune ai toate sanesele sa fii mai bun. Daca te expui la lucruri rele (si din pacate media ultimilor ani a facut prea multe victime) cu singuranta ajungi sa fii rau. Pai nu, e vorba de modele.
E usor sa ne plangem. O face o tara intreaga hipnotizata de televizor. Mai greu e sa reusesti sa te ridici si sa faci diferenta. Eu cred ca in Romania se poate reusi mult mai usor decat in vest. Restul cred ca e fuga catre confort, catre mirajul sclipicios al locurilor in care alearga cainii cu covrigi in coada.
Repet, cred ca exista modele. Numai sa avem ochi si deschidere.
8. Radu Delicote: Credeti ca o campanie electorala o sa vanda doar prin senzational si schimbare brusca de paradigma? Se preconizeaza un razboi de uzura pentru 2012?
Sa ajungem acolo.
9. Florina Baciu: Cum credeti ca va evolua pe termen lung motivatia tinerilor spre industria comunicarii?
Industria asta are un miraj care atrage prin dinamica, prin creativitate si autoactualizare. Crezi ca nu se vor gasi oameni sa faca asta? Motivatia va creste, dar si nivelul de competenta.
10. Cristina Manda: Care credeti ca o sa fie impactul social media in modul in care comunicare brandurile si in modul in care sunt organizate campaniile?
Foarte mare. Nu poate fi cuprins cu mintea pentru ca este rodul mintilor a miliarde de oameni care se implica in a scrie povestile brandurilor. Stai sa vezi creativitate…