Despre comunicare si creatie sociala
In 2013 am participat la un seminar in care se discuta despre responsabilitatea oamenilor care lucreaza in comunicare (pentru mine comunicare acopera toata industria – marketing, advertising, PR) in crearea si perpetuarea stereotipurilor sociale. Discutia de atunci era despre femei, si puncta imaginea de “gospodina perfecta” care se reflecta din majoritatea reclamelor noastre, dar cred ca putem extrapola discutia.
Intrebarea de baza: a cui este responsabilitatea pentru aceasta situatie si cine trebuie sa ia atitudine? Este clientul care da brieful? Este strategul care da directia? Este creativul care “deseneaza”? Este a organismelor reglementatoare? A ONG-urilor? A mass-media?
Cred ca este destul de greu de raspuns pentru ca intotdeauna clientul o sa aiba presiunea vanzarilor de “acum”, agentia presiunea clientului si tot asa.
Ce facem? Pai…nu prea stiu, nu cred ca exista reteta perfecta. Tine de fiecare in parte sa construiasca idei, sunete si imagini ca in lumea pe care si-o doreste – clientul sa-si asume rol educational, agentia sa puna creativitatea la lucru pentru a face procesul de transformare mai placut decat comoditatea cliseelor, reglementatorii sa taxeze abaterile, ONG-urile sa sanctioneze public si pe bune abaterile morale, iar mass-media sa creeze agenda publica in aceeasi directie.
E posibil? Eu cred ca atata timp cat constientizam puterea industriei in care lucram in crearea valorilor comunitare si ne punem o intrebare despre cum ar trebuie sa fie – primul pas important este facut.
Pastila administrata de Nicoleta Deliu, membru IAA Young Professionals.