Dark Social
Termenul de dark social a fost inventat în anul 2012 de către Alexis Madrigal, fostul director adjunct al revistei americane The Atlantic. Pe scurt, dark social poate fi descris ca fiind tot conținutul distribuit prin intermediul unor canale de comunicare private, cum ar fi WhatsApp, E-mail sau Facebook Messenger. Spre deosebire de conținutul ce poate fi accesat de publicul larg, acesta este mult mai dificil de urmărit și implicit de monitorizat.
Dark social ocupă o poziție mult prea impunătoare în domeniul social media, pentru a nu i se acorda importanța cuvenită. Astfel, avem 5 motive principale pentru care companiile nu pot ignora dark social:
1. Dark social este prezent pretutindeni – majoritatea accesărilor conținuturilor ce aparțin de dark social, provin de pe dispozitivele mobile, pe locul al doilea clasându-se acțiunile efectuate pe calculator. În august 2014, accesărilor provenite de pe dispozitivele mobile le revenea un procent de 53%, urmând ca în februarie 2016 să ajungă la 62%;
2. Dark social are un puternic impact asupra traficului – potrivit agenției de marketing RadiumOne, acțiunile de dark social au urcat de la 69% la 84%, la nivel global, între jumătatea anului 2015 și începutul anului 2017;
3. Dark social reprezintă o oportunitate unică pentru marketeri – datele provenite din dark social oferă o imagine în detaliu asupra intereselor reale ale consumatorilor;
4. Dark social are puterea de a ajunge la o anumită categorie de public, mai puțin accesibilă – peste 46% dintre consumatorii de bunuri și servicii, cu vârsta de peste 55 ani distribuie conținut doar prin intermediul acestei metode de comunicare. La polul opus, se situează tinerii, cu vârste cuprinse între 16-34 ani, cărora le revine un procent de 19%;
5. Dark social este predominant în majoritatea industriilor – de la domeniul financiar, la cel alimentar și mai apoi la cel turistic, mai mult de 70% din publicul țintă al acestor industrii se regăsește în dark social.
În cadrul unei cercetări recente, realizate pe un număr de 3.139 de respondenți, utilizatori de internet, cu vârste cuprinse între 16-64 ani, provenind din Marea Britanie și S.U.A., au răspuns la o serie de întrebări, printre care: „Cum tindeți să distribuiți informații sau conținut (ex. articole, fotografii, filmulețe, recomandări) cu prietenii sau familia?”. După ce au fost analizate toate răspunsurile s-a ajuns la următoarea concluzie: 63% dintre respondenți tind să utilizeze aplicațiile de mesagerie privată, dintre care aproximativ 20% utilizează doar aceste rețele, iar 54% dintre aceștia tind să utilizeze rețelele de social media consacrate (Facebook, Twitter etc.).
Conținutul distribuit prin intermediul dark social este de mai multe tipuri, fotografiile personale ocupând primul loc în clasament, cu un procent de 72%, fiind urmate de fotografiile și filmulețele de divertisment (70%). La coada clasamentului regăsim link-urile către postările unor bloguri (34%) și my location (32%).
Dark social joacă un rol important și în industria turismului, unul din cinci utilizatori de internet au efectuat o rezervare pentru o călătorie sau pentru a-și petrece timpul liber, în urma unor recomandări sau a accesării unui link; ambele au fost transmise prin intermediul rețelelor de mesagerie privată. În cadrul aceleiași cercetări, realizate de We Are Social și GlobalWebIndex, s-a descoperit faptul că rezervările și achizițiile s-au efectuat în urma recomandărilor primite prin intermediul dark social, iar activitățile pe care le-ar putea practica în vacanță s-au dovedit a fi cele mai populare (74%). La diferență de doar 1% se clasează recomandările privind locurile unde pot găsi mâncare și băutură. Acestea au fost urmate de modalitățile de transport (71%) și locurile unde se pot caza (68%).
Articol scris de Ioana Petre, membru IAA Young Professionals Romania.