Pastila de joi: Provenance – Paradox.
De ce nu cumperi vin din Chile?
La ce tara va ganditi cand va intreb de ciocolata? Dar de ceasuri? V-ati intrebat vreodata de ce facem aceste asocieri intre produse si tari?
Ei bine, un prof de la Harvard, pe numele lui de scena Rohit Desphande, si-a pus exact aceasta intrebare acum cativa ani si a facut si o cercetare pe tema asta. Raspunsul lui: The Provenance Paradox.
Mie mi-a placut mult lucrarea lui din HBR, motiv pentru care am realizat si o mini lucrare in anii studentiei pe tema asta. Problema mea era: “De ce costa vinul frantuzesc atat de mult in comparatie cu cel din Chile?”. Recunosc, am fost inspirat de colegul meu de camera, un francez al carui vin nu m-a dat pe spate.
Context: industria vinului din Chile a evoluat enorm in ultimii 20 de ani. Solul si clima chileana sunt considerate de catre specialisti a fi cel putin la fel de bune ca cele din Franta. Mai mult decat atat, soiurile de vita de vie au fost aduse special din Hexagon. De asemenea, la nivel tehnologic, Chile dispune de experti de renume international, printre care si foarte multi francezi care au mizat pe dezvoltarea acestei piete.
Cu toate acestea insa, vinul din Chile nu reuseste sa treaca de bariera branding-ului de tara, motiv pentru care pretul per sticla este in medie de trei ori mai mic decat cel frantuzesc (1.99$ vs 6.14$ – date din 2009).
Un studiu realizat la comanda organizatiei producatorilor de vin din Chile a scos la iveala faptul ca vinul din Chile sufera din cauza imaginii neutre pe care tara o are in lume. Altfel spus, consumatorii internationali cunosc foarte putine lucruri despre Chile, motiv pentru care le este greu sa consume produse din aceasta tara.
Spre comparatie, vinul din Australia, desi mai slab calitativ, are un pret mai ridicat decat cel chilean. In acelasi timp, australieni exporta de aproape trei mai mult vin decat chilienii in Statele Unite si Marea Britanie, iar explicatia sta in perceptia consumatorilor americani si englezi fata de Chile si Australia. Astfel, daca 73% dintre americani si 78% dintre britanici spun ca au o parere pozitiva despre Australia, doar 29% dintre americani, respectiv 35% dintre britanici au o parere pozitiva fata de Chile.
Una peste alta, Chile are mult de munca pana cand vor reusi sa isi construiasca o identitate, dar oamenii si-au facut un plan si sunt curios daca o sa le iasa. Aici este un extras din documentul lor de strategie pentru industria vinurilor, document cu deadline – 2020: “Today, Chile offers the world not only high quality wines and diversity, but wines with identity as well: wines of origin, honest wines, wines that are a pure expression of their fruit.”
Noroc.
Pastila administrata de Alex Govoreanu, membru IAA Young Professionals.