#InvitatulYP: Mihaela Lemnaru
Hai să ne cunoaștem mai bine
– Inspirație și recomandări la sfârșit de an: Seriale, filme, cărți, articole, podcasturi, documentare, locații de vizitat
- Seriale: Scandal, Billions, How to get away with Murder, Black Mirror, The last Dance, The Queen’s Gambit, The Crown, Unorthodox
- Filme: Self-made: Inspired by the life of Madam C.J Walker, Legend, Frozen I & II (I love Disney), The Social Dilemma, The Hustle, Gone Girl
- Carti: The Subtle art of not Giving a fuck – Mark Manson, Biblioteca de la Miezul Nopții de Matt Haig, Pacienta tăcută de Alex Michaelides
- Articole: Citesc Social Media Today pentru știri din online și ocazional blogul lui Mark Manson
- Podcast-uri: Mind Architect, Murdar Podcast (SF), Thinking made Visible by Mădălina Vasiu, On Purpose with Jay Shetty, Hurducast, Katai Podcast
- Documentare: seriile Explained de pe Netflix, Derren Brown: The push, Inside Bill’s Brain: Decoding Bill Gates, History 101, Down to Earth, Crazy not insane
- Locații de vizitat: Praga, Amsterdam, Lisabona, Roma, Londra
– Cărți tipărite sau audio-books?
Cărți tipărite, îmi place experiența clasică de a citi. Audio-books mai ascult când sunt pe drum.
– TikToks sau Reels?
TikToks, mi se par mai complexe și mai ușor de realizat direct în platformă. Iar pentru vizionat, e mai engaging să vezi doar Tiktoks într-o platformă dedicată, părerea mea.
Freelancer Life
– Cum împarți viața de freelancer cu viața personală?
Sincer, în primii ani e puțin greu să faci asta. Ca freelancer la început de drum, ești practic de toate- de la salesperson la cel care implementează, contabil, PR și altele pe care le înveți de la zero. Practic, îți ocupă cam tot timpul și te simți overwhelmed, trebuie să ai grijă de toate, chiar și de lucrurile pe care nu prea le stăpânești și consumi mai multă energie.
Eu de abia acum, în al treilea an de freelancing, pot spune că am oarecum un program și anumite procese pe care le aplic ca să mai economisesc timp. Dar pentru că îmi place mult ce fac și mă simt absorbită, încă am și zile când nu respect program sau pauze.
Dacă într-o zi lucrez foarte mult pentru că mă simt inspirată, a doua zi lucrez mai puțin sau chiar deloc ca să mă pot încărca la loc. Creativitatea nu prea poate fi forțată, de asta atunci când văd că ceva nu-mi iese, trec la alt task sau iau o pauză.
E important să faci mereu un check cu tine să vezi de ce ai nevoie. Cred că de aici creezi acel echilibru.
Atunci când ești freelancer și știi să-ți manageriezi timpul cu proiectele, ai șansa să îți rezervi 2 ore în mijlocul zilei să te plimbi în parc sau să mergi într-un loc unde te simți relaxat și să te încarci.
La mine viața de freelancer se îmbină oarecum cu viața personală, mai ales că nu am încă responsabilități precum o familie de care să am grijă.
Weekend-urile le rezerv în general pentru mine, odihnă, ieșiri cu prieteni apropiați și generare de idei, iar în timpul săptămânii mai presar ”în timpul programului” o întâlnire cu cineva drag, o vizită la masaj, sală, cinema sau orice mă deconectează.
Nu pot spune că am găsit ”secretul” ca aceste două vieți să fie total separate (nici nu cred că se poate cu adevărat), dar am norocul să am oameni deosebiți lângă mine ce mă înțeleg și se adaptează după programul și nevoile mele, dar știu și să mă tragă de mânecă atunci când merg prea departe cu programul de muncă. Și asta înseamnă totul.
– Există o rețetă a succesului în freelance? Contează să ai experiență de muncă înainte să începi ca freelancer sau poți să fii freelancer ca prim job?
Cred că freelancing-ul e foarte mult despre adaptare. Dacă ești o persoană care se adaptează ușor și face față situațiilor incerte și neprevăzute, e un plus.
Din punctul meu de vedere, dacă lucrezi înainte sau măcar faci 2-3 internship-uri te ajută mai mult decât să pleci de la 0 ca freelancer. Nu am o rețetă a succesului, pot doar să ofer detalii din propria experiență și să trageți concluziile 🙂
Eu am început cu internship-uri din anul 1 de facultate (2013), după care m-am angajat la un job full time unde am petrecut cam 3 ani și am învățat câte puțin din fiecare latură a marketing-ului, experiență ce m-a ajutat să-mi dau seama ce îmi place, la ce mă pricep și ce îmi doresc să fac mai departe.
Firma am deschis-o în 2017, în timp ce eram angajată și am început să lucrez pe lângă cu 1-2 clienți exclusiv pe partea de Social Media.
Acest pas l-am făcut natural, din pură curiozitate, am găsit un anunț de collab pe un grup de Facebook și am aplicat. Voiam doar să văd dacă pot să lucrez project-based și ce ar presupune asemenea colaborări. Era ca un challenge.
Mi-a plăcut și deja în mintea mea calculam următorii pași. M-am hotărât să trec la un job part-time pe partea de marketing la un startup în recrutare IT (alături de freelancing și masterat). Deci trecerea a fost lină, naturală și mi-a dat încrederea unui start bun.
După acest ”salt” cu plasă de siguranță, am renunțat la job și am rămas doar freelancer pentru că am avut experiența de care era nevoie, încrederea în mine și baza financiară pentru 2-3 luni în cazul în care lucrurile nu mergeau cum speram.
Când mă uit în urmă pare o întreagă strategie, însă la momentul acela a fost pur și simplu instinctual. Sunt o fire impulsivă, care se plictisește de rutină destul de repede și asta cred ca m-a împins către freelancing și lucrul în același timp cu mai mulți clienți pe diferite domenii.
Important a fost și faptul că am fost susținută de familie în decizii și nu aveam nici cheltuieli foarte mari de care să am grijă cum ar fi o chirie- și acest lucru trebuie luat în calcul atunci când alegi să devii freelancer, venitul nu este întotdeauna unul fix.
Cred că o experiență înainte de a fi freelancer contează. Și nu numai la CV sau portofoliu, ci mai mult la încrederea în propria persoană și la abilitatea de a ”te vinde” ca specialist. Iar succesul vine cu o muncă susținută și constantă + un brand personal bine realizat, apropo de a ”te vinde„ 🙂
– Cum eviți burnout-ul atunci când ești freelancer?
Cred că în primul rând trebuie să înveți despre el ca să știi cum îl previi.
Ca freelancer, atunci când nivelul financiar este direct proporțional cu nivelul de muncă, ai tendința să iei multe proiecte ca să ai mai mulți bani. Muncești mai mult, fără pauze, fapt ce în timp poate duce la un burnout.
Pe mine mă ajută să îmi iau câteva zile de pauză, să merg la ai mei în Constanța sau să plec într-o vacanță. La 3-4 luni, încerc să presar câteva zile de deconectare de la muncă și de la social media (ceea ce e super greu având în vedere că acolo îmi petrec majoritatea timpului).
Apoi, cred că trebuie să înveți să-ți asculți corpul. Yoga, meditație, sport, pictat, whatever works for you. Ultima dată când am lucrat intens 2 luni m-a prins o durere de cap groaznică de nicăieri plus oboseală și am avut practic o pauză impusă.
Aș fi vrut totuși să nu ajung acolo, dar după ce am tratat acest episod m-am oprit din muncă și am plecat într-o vacanță. Acela a fost un semn că probabil eram în pragul unui burnout.
Un program bine pus la punct cred că ajută, dacă într-o zi poți să și lucrezi, să și faci sport sau să te vezi cu prietenii și să ai măcar 15 minute în care te educi, cred că e o zi reușită.
Dacă replici în fiecare zi acele acțiuni și lucruri care te-au făcut happy și la sfârșitul zilei te-ai simțit împlinit, cred că așa poți evita burnout-ul.
– Cum arată clientul ideal pentru tine? L-ai întâlnit până acum?
Clientul ideal este acela care îți respectă valoarea ca freelancer, îți oferă încredere și te lasă să îți faci treaba ca un specialist, respectă orele de lucru și știe să dea feedback și să înțeleagă că această colaborare e un parteneriat. Practic, lucrați împreună pentru succesul business-ului său.
Și plătește la timp, e important pentru un freelancer să aibă un flux de venituri stabil! 🙂
Da, l-am întâlnit și lucrez și în prezent cu clienți de acest gen. Dar pentru a ajunge la acest client ideal a trebuit să testez piața, să o înțeleg și să-mi înțeleg și eu plus valoarea pe care o aduc (pentru că aveam tendința să mă subestimez).
Apoi, când știi cui te adresezi și ai un avatar de client, atragi acest tip de client ce rezonează cu tine și știi cum să-l abordezi și să extinzi colaborarea.
– Cum arată pentru tine o zi ideală de muncă?
Mă trezesc, îmi beau cafeaua fără distrageri apoi mă așez la birou (lucrez de acasă în mare parte a zilelor), îmi creez agenda pentru ziua curentă, încep cu mails, task-urile creative sau call-urile online, la prânz ies să mânânc sau comand ceva.
A doua parte a zilei task-uri non-creative, seara în jur de 18 merg la sală, apoi poate ies în oraș sau vin acasă și iau cina, văd un film/ curs, poate mai fac research pentru brandul personal, citesc și mă culc.
Important pentru mine e să îmbin într-o săptămână ”me time”, cu work time, timp cu cei dragi, sport și educare. Câteodată reușesc să fie un fel de egalitate între zile, câteodată nu, dar fac alegeri asumate bazate pe vibe-ul de moment.
Social Media & Co
– Care este platforma pe care o folosești și îți aduce cel mai mare ROI?
Platforma ce aduce ROI, dar și platforma mea preferată este Instagram. Acolo am început să creez din 2020 un brand personal pe care l-am tot îmbunătățit. Am început să postez zilnic tips & tricks despre social media, în mare parte destinate antreprenorilor și pasionaților de SM.
Acest conținut educațional mi-a adus o creștere pe partea de brand personal și un ROI bun- primesc mesaje direct din Instagram sau de pe website, unde ajung tot din Social Media.
– Care este platforma ta preferată care este și un must-have pentru clienții tăi?
Instagram, clar! Dacă potențialii tăi clienți sunt femei și bărbați până în 35 de ani, platforma este un must pentru business-ul tău. Mai ales dacă vrei să vinzi produse/ servicii sau vrei să crești awareness-ul pentru business-ul tău.
– Newsletterul în România reprezintă o extensie a rețelelor sociale sau un mod complet diferit și de sine stătător de a fii aproape de publicul tău?
Newsletterul reprezintă un mod esențial de a fi aproape de publicul tău. Indiferent câți followeri ai în Social Media, canalele precum Instagram sau Facebook nu sunt în controlul tău. În ultima vreme am avut multe cazuri unde li s-au blocat paginile de business sau conturile de Instagram- ce faci atunci?
Dacă Facebook nu mai există de mâine, cer este că newsletterul reprezintă un mod de comunicare direct către publicul tău țintă pe care poți să-l convertești rapid în clienți. Sunt oamenii care sunt deschiși, oameni ce au ales să îți ofere datele lor și care urmăresc activitatea ta și chiar consideră să cumpere de la tine.
În plus, din cei 10k de urmăritori de pe Instagram, ai probabil 10% engagement în cel mai bun caz, ceilalți e posibil să nu vadă postările.
Dar atunci când s-au abonat personal și primesc mailuri în inbox, mai ales dacă este un conținut de valoare, te au în vedere și sunt cu un pas mai aproape de brandul tău.
– Ce recomanzi unei persoane la început de drum care dorește să-și dezvolte brandul personal prin social media?
În primul rând, să se gândească cine vrea să fie, cum vrea să fie văzut? Cu ce este diferit de alții care oferă același produs sau serviciu? Apoi, să se gândească cui se adresează, care sunt nevoile/ problemele publicului țintă și cum el poate să le rezolve prin produsul sau serviciul său.
În funcție de publicul țintă, alegem canalele potrivite- dacă este B2B, un canal principal poate fi Linkedin. Dacă publicul este format din adolescenți, TikTok poate fi o alternativă bună.
Apoi, atunci când vine vorba de brand personal este important să te poziționezi clar, ca specialist în X domeniu. Și nu e de ajuns doar să te lauzi tu pe tine, e nevoie să aduci valoare comunității care te urmărește și să convingi oamenii să te recomande și să te promoveze la rândul lor.
Poți să oferi sfaturi, să comentezi trenduri, să împarți din experiența ta, orice crezi că rezonează cu publicul tău. Poți chiar să îi întrebi pe ei ce ar vrea să afle de la tine.
Am lucrat pe partea de brand personal cu psihologi, nutriționiști, antrenori, business coaches și toți au în comun un lucru: sunt specialiști pe nișa lor și pot transmite cunoștințele într-un mod ”Instagramabil”.
La fel, un website personalizat oferă un plus de autoritate, mai ales pentru brandul personal- poate un blog sau un landing page despre tine și serviciile tale. Și ajută la SEO.
După ce e pusă la punct comunicarea pe Social Media și website-ul, poate lua în considerare guest posts, lansarea unui podcast/ newsletter/ canal de Youtube sau chiar aparițiile în media (să fii speaker la evenimente, invitat la podcast-uri, etc.). Aceste acțiuni sporesc credibilitatea.
Cel mai important este să oferi înainte să ai pretenții de a primi. La mine a funcționat partea de educare și sharing know-how. Dar reține că nu te adresezi unor ”followeri”, ci oamenilor din spatele ecranelor.
De aceea, îmbin contentul cu partea de community- răspund la mesaje/ întrebări/ comentarii și ofer sfaturi și feedback pentru cei din comunitatea mea, free of charge și asta mă ajută la brandul personal și sporește încrederea în mine ca specialist și îmi aduce recomandări.
Pe Mihaela o găsiți și pe Instagram și, dacă vreți să fiți la curent cu cele mai cool tips&tricks trimise de ea, vă puteți abona la newsleterul ei.