InvitatulYP: Ruxi Micșunescu – „Procesul de adaptare și starea generală de incertitudine din piață rămân adevărate provocări, mai ales la nivel psihologic.”
Ruxandra Micșunescu este owner-ul Line Agency, un antreprenor de succes într-o piață saturată. Am discutat cu Ruxi într-un interviu pentru a vedea perspectiva ei asupra startului în antreprenoriat, dar și a ceea ce se întâmplă în industria marcomm în acest an dificil.
Află povestea lui Ruxi, ce a influențat-o să ia decizia de a-și deschide propria ei afacere, ce dificultăți a întâlnit, dar și ce sfaturi are pentru tinerii profesioniști!
- Ne poți spune, pe scurt, cine este Ruxandra Micșunescu?
Nu multă lume știe, dar numele meu întreg este Ruxandra Ioana Theodora Micșunescu. Am multe prenume și chiar mai multe roluri ce mă definesc: pe plan profesional, sunt fondatoarea Line Agency, în cadrul căreia îndeplinesc nu doar rolul de business owner, dar și de strateg și, atunci când este nevoie, de orice alt rol, de la copy și account la prietenă și psiholog ☺. Iar pe plan personal sunt logodnică, soră, mătușa, fiica, o prietenă foarte loială și mamă adoptivă a multor animăluțe.
Acum câțiva ani, aș fi spus că sunt și o nomadă. Am locuit în 5 orașe diferite (București, Lausanne, Paris, Londra și Courchevel), unde am și studiat și lucrat, iar timp de 7 ani m-am mutat dintr-o țară în altă de 9 ori și am locuit în 15 case diferite. Din fericire, după multe experiențe culturale, educaționale (Ecole Hoteliere de Lausanne, Ecole Superiure De Commerce de Paris) și profesionale (Hilton, Richemont Group, LVMH Hotel Group), am prins din nou rădăcini acasă, unde am lucrat în publicitate (McCann PR, Golin România), că apoi să îmi întemeiez propria afacere și familie – și acasă, și la locul de muncă.
- Cum ai luat decizia de a-ți începe propria afacere?
Decizia a venit destul de firesc. În primul rând, nu am rezonat de la început cu multe lucruri pe care le-am experimentat în industria locală, la nivel de business management dar și leadership. Acumulasem multe experiențe din ”afară”, dar și diferite learnings din cadrul unei familii de antreprenori pe care îmi doream să le aplic într-o comunitate sau companie deschisă. Am avut norocul de a lucra în companii mari de la care am învățat multe lucruri, însă în mediul cărora mi-ar fi fost greu, dacă nu imposibil, de explicat și aplicat anumite viziuni, din poziția mea. Așadar, atunci când am fost abordată pentru a construi noi departamente de la 0 în alte agenții, am decis să o iau că pe un „final approval” că sunt pregătită pentru a construi o companie nouă, bazată pe propriile mele aspirații.
- Ce te-a motivat cel mai mult să duci mai departe ideea?
Am știut tot timpul că se poate mai bine și, mai ales, am vrut tot timpul să îmi dovedesc mie însămi asta. În primul rând, cred foarte, foarte mult în potențialul nostru că și oameni și automat, în cei din industrie. Atunci când m-am mutat într-o țară că Elveția, am fost oarecum frustrată vis-a-vis de backround-ul nostru și de acel status de „nouveau riche”, care venea automat cu o lipsa de tradiții de familie, cultură aprofundată etc. Apoi, cu cât am înaintat în anii de studenție dar și în carieră, am început să văd avantajele noastre, atuuri pe care, datorită societății și istoriei noastre, ni le-am format că oameni– suntem creativi, descurcăreți și dornici de afirmare.
În plus, după ce m-am întors în țară și mai ales după ce am început să lucrez aici, toată lumea mă întreba „Vai! Dar de ce te-ai întors?”. Încă o dată, am vrut să îmi dovedesc că am luat decizia corectă. Că te poți întoarce în țară și poți face treaba bună, atâta timp cât ai the right mindset și găsești și oamenii potriviți cu care să poți duce până la capăt planurile pe care le ai.
- Cât de greu ți-a fost să treci de la om de agenție la owner de agenție?
La început nu pare greu pentru că iei în calcul doar aspectele cu care ești obișnuit – în cazul meu, eram deja obișnuită atât cu muncă de client service, dar și cu cea de creație. Însă atunci când pornești singur la drum și mai ales atunci când începi să și dezvolți propria afacere, îți dai seama că trebuie să controlezi o mulțime de aspecte și să îndeplinești o grămadă de roluri – de la account la HR Manager, contabil, New Business manager, strateg și multe altele. Sunt de părere că nu foarte mulți oameni vorbesc suficient de deschis despre cât de greu este, de fapt, să fii antreprenor sau chiar și freelancer. Ba din contra, mi se pare că tinerii sunt bombardați în ultimii ani cu povești despre antreprenori de succes sau despre tot felul de oameni care și-au dat demisia pentru a-și urmări visul, însă nimeni nu menționează că aceste povești sunt excepțiile. Realistic vorbind, rată de failure pentru start-ups, la nivel global, este de 90%, iar aproape 70% dintre ele dau failment între anii 2 și 5. Foarte multe povești vin de la antreprenori care sunt încă la început cu business-ul și implicit noi nu auzim decât poveștile de succes pentru că, normal, nimeni nu trimite comunicate de presă sau dă interviuri și atunci când își închid afacerile.
- Ce obstacole ai întâlnit în tot acest proces?
În cazul meu, consider că adevăratele obstacole au fost atunci când le-am întâmpinat nu în business, ci în viață personală. Înainte, considerăm că atunci când ești antreprenor, mai ales la început de drum, când ești foarte implicat în aspectele de zi cu zi ale companiei, trebuie să găsești o soluție să te aduni, să îți vezi de treaba și să nu îți lași problemele din viață personală să te afecteze. Acum, după câteva burnouts, am învățat că trebuie să iau o pauză atunci când simt nevoia – este mai bine pentru mine dar și pentru business, la final de zi.
- Care a fost cea mai mare provocare a ta de până acum?
Ultima perioada a fost și este o provocare, în continuare. Din fericire, am avut parte de multe proiecte dar și clienți noi chiar și pe timpul carantinei, iar eu am fost mereu prudență în afaceri, deci am trecut de această perioada cu bine, fără că echipa să fie afectată. În același timp, procesul de adaptare și starea generală de incertitudine din piață rămân adevărate provocări, mai ales la nivel psihologic.
- Ai fost nevoita sa iei anumite măsuri la nivel de management in urma carantinei?
Așa cum spuneam, din fericire, structura de cash-flow a agenției, dar și proiectele din ultima perioada ne-au ajutat să trecem cu bine peste această criză (și, sper eu, și peste cea care va urmă). Au fost și sunt schimbări, însă toate benefice agenției și oamenilor din echipa, pentru că am decis să măresc dar și să seniorizez echipa actuală. De exemplu, echipa de creație va avea un nou creative director începând cu săptămâna viitoare, și anume Răzvan Mitoiu. Sunt sigură că împreună vom face o super echipa și că ne va ajută foarte mult la dezvoltarea noastră că și agenție full service.
- Ce ai schimba în marcomm-ul din România?
Aș schimbă foarte multe lucruri care se regăsesc nu doar în marcomm, ci și în alte industrii și în țară, în general – corupția, nepotismele și mentalitatea această de „șefism” absurd conform căreia, dacă ești șeful sau clientul cuiva, automat poți să îți permiți o anumită lipsa de respect.
- Cum ai ajuns la un echilibru între viața personală și cea profesională?
Înca nu am ajuns la un echilibru, dar lucrez la asta. Momentan, am luat decizia de a mari și restructura treptat echipa, astfel încât eu să rămân doar pe partea de new business și strategie. Din fericire pentru mine, toți cei apropiați mie au înțeles modul meu de a privi lucrurile și faptul că mi-am asumat că în primii ani ai companiei voi fi nevoită să mă implic 200% dacă chiar vreau că lucrurile să meargă și să cresc Line Agency într-o agenție internațională.
- Ce sfaturi ai pentru tinerii profesioniști la început de drum în marcomm?
Să profite de orice oportunitate de a învață lucruri noi – să facă internships, să citească, să se documenteze, să fie atenți la ce vorbesc oamenii din jurul lor. Pentru a fi cu adevărat bun în această industrie, trebuie să fii mereu deschis și dornic de a învață, de a ascultă și a observă oamenii și lucrurile din jurul tău.