Rolul Artei Stradale în Marketing
Arta stradală s-a născut din scena de graffiti în anii ’90 și continuă să câștige din ce în ce mai mult teren și în prezent. Diferența majoră este că artiștii stradali nu urmăresc să vandalizeze proprietatea publică, vor să creeze ceva unic, cu substanță, care să atragă privirile trecătorilor prin calitatea estetică în contrast cu griul monoton din stradă. Aceștia vor ca arta lor să fie înțeleasă și să provoace publicul să simtă ceva, astfel că street art-ul devine practic acel element disruptiv al vieții de la 9 la 5.
Acum, e universal valabil faptul că oamenii de marketing vor să-și vadă campaniile bucurându-se de exact același lucru: să atragă atenția, să fie înțelese și să declanșeze un răspuns emoțional. Deci nu e o surpriză că brand-uri precum Coca-Cola, Adidas și Becks (notabil la noi în țară) s-au gândit la artă stradală ca mediu pentru a comunica mesajele campaniilor de marketing. Genul acesta de reclame sunt de obicei muraluri – piese masive, de artă pictată de mână pe suprafețe cu permisie legală pentru așa ceva.
Companiile de multe ori cooptează artiști bine cunoscuți și experimentați, de la ilustratori la graficieni, pentru a crea identitatea vizuală în primă fază, și apoi, pentru a o reda în realitate pentru anumite proiecte. Se întâmplă, de cele mai multe ori, când proiectul este unul comercial, ca artiștii să integreze produsul sau logo-ul brand-ului în piesa de street art, dar lăsându-și amprenta personală asupra design-ului ca un întreg. Când proiectul nu este unul comercial în mod neapărat, artiștii primesc un brief, la fel ca orice marketer, și trebuie să convină de acord pe un concept care întrunește cel mai bine viziunea clientului.
Este firesc că marketing-ul este un organism viu și e într-o continuă schimbare, de la o zi la alta, oră de oră, dar probabil că ceea ce a influențat cel mai mult artiștii stradali este conceptul de guerilla marketing. La limita legalului, cum s-ar spune.
Acest concept incorporează creativitatea, simțul de comuniune și unicitatea, toate la nivelul străzii. Guerilla marketing aduce practic publicitatea în stradă. De la flyere, stickere, mesh-uri, flash mobs și în cele din urmă muralele, toate crează o comunicare unică și in-your-face.
Marketing-ul și arta stradală poate părea o combinație dubioasă, dar dacă e facută cum trebuie, poate produce rezultate incredibile, cam de asta sunt și băieții din Sweet Damage Crew mândri.
Pe de altă parte, o formă de artă stradală diferită începe să câștige teren: „Clean Graffiti„ sau un fel de graffiti pe negativ. Clean Graffiti nu implică spray-uri sau vopseluri cu pensule, ci în schimb, de cele mai multe ori ai nevoie doar de un curățător cu presiune – este o formă alternativă de tagging pentru că artiștii creează vizualuri curățând pereții sau plăcile de asfalt murdare, dar doar atât cât trebuie pentru a creea o imagine sau o frază.
Din ce în ce mai multe companii au început să folosească acest stil de promovare în street art deoarece este legal, neconvențional și poate să comunice foarte simplu ceea ce trebuie către publicul țintă. De la a-ți îndruma consumatorii către magazinul tău, până la a comunica doar un simplu mesaj al campaniei pentru un produs sau serviciu. Fiindcă nimeni nu a zis că „să cureți spațiul public pe propria inițiativă” este ilegal, atunci nu ai nevoie de niciun fel de act sau permis pentru a aplica forma aceasta de artă stradală. Asta face din clean graffiti o unealtă de marketing neconvențional rapidă, ușor de aplicat și infim de ieftină ce va prinde un demaraj puternic în anii ce vor urma.
Articol scris de Andrei Vlad, membru IAA Young Professionals Romania.