„Tu poți, eu pot, România poate!”, poveşti inspirate de la branduri autohtone româneşti
Săptămâna trecută, pe o vreme nu foarte prielnică, tinerii profesionişti ai IAA Young Professionals, împreună cu alţi tineri din marcom şi speakeri din diferite domenii au dedicat un eveniment întreg României Centenare, discutând despre preferinţele românilor în materie de branduri românești şi dezvăluind poveşti impresionante, toate în cadrul unei Seri YP.
Au fost 4 invitați, fiecare venind la pachet cu o poveste menită să îți aducă inspirație și să îți amintească de ce ai ales să vii prin ger, undeva între Timpuri Noi și Mihai Bravu, la ora 19:00, Nod Marketplace, când poate ai fi avut și alte lucruri de făcut.
Corina Cimpoca – Fondator și Consultant Senior MKOR Consulting – ne-a făcut o introducere în ceea ce simbolizează brandurile românești, atât pe plaiurile noastre, cât și în străinătate. Ea ne-a prezentat rezultatele obțiunete în urma unei cercetări derulate de MKOR Consulting în luna septembrie 2018. Astfel, un român, cheltuie 1010 lei pe coșul mediu lunar de cumpărături. În cadrul acestuia, sunt incluse produse alimentare (656 lei) și produse de curățenie (155 lei), iar 41% dintre produsele de curățenie achiziționate sunt fabricate în România. Un alt aspect extrem de interesant, a fost faptul că 91% dintre românii plecați în afară, rămân fideli produselor din țara natală, iar 67% dintre acești români, sunt mândri când întâlnesc pe rafturile magazinelor produse de origine românească.
Alex Dima – corespondent special PRO TV – ne-a vorbit despre experiența sa în lumea televiziunii. Deși a studiat în cadrul unei facultăți de teologie, Alex s-a reprofilat pe jurnalism, care i se potrivește mănușă, iar dacă nu mă credeți, uitați-vă duminică de la ora 18:00 pe PRO TV la unul dintre proiectele sale: România, te iubesc! Acesta a luat naștere în urmă cu 12 ani, ajungând în prezent la episodul 329.
Secretul din spatele acestei emisiuni de succes, îl reprezintă însăși munca. Foarte multă muncă, mai exact. Pentru un episod ce durează între 42-47 de minute, excluzând pauzele publicitare, sunt necesare zile întregi de muncă. 1h de filmare reprezintă doar un minut prezentat publicului, la care se mai adaugă și aproximativ 3 zile de muncă neîntreruptă de scriere a poveștii. Însă, rezultatele nu au întârziat să apară. Întrucât ei au pus reflectoarele pe unele dintre problemele majore ale României, acestea au putut fi rezolvate. Astfel, datorită unui episod „România, te iubesc!” dedicate pădurilor, 20 000 de hectare au putut fi salvate.
De asemenea, Alex Dima, ne îndeamnă să căutăm motive în jurul nostru, pentru a putea spune din tot sufletul „România, te iubesc!”, iar dacă nu reușim să le găsim, suntem datori acestei țări să le cream, întrucât schimbarea începe cu noi.
Lucia Antal – Marketing Director PRO TV – ne-a prezentat esența brandului pe care îl reprezintă cu mândrie de peste 20 de ani.
Deși principala teamă a românilor este aceea de schimbare, PRO TV a avut curajul să facă acest pas, în urmă cu 2 ani când și-a schimbat logo-ul. Din fericire, oamenii au răspuns pozitiv în fața acestei schimbări, iar obiectivul brandului a fost atins: toate mărcile din portofoliul PRO TV aveau o imagine uniformă, în concordanță cu sloganul brandului: „One name, One vision, We are PRO TV”.
PRO TV are 3 piloni principali pe care se sprijină, fiecare având o semnificație aparte: România – respect, Empowerment – încredere în sine și Spectacolul – inspirație.
Întrucât nu există o rețetă secretă pentru a determina telespectatorii să urmărească un anumit post de televiziune, este necesară o muncă continuă pentru a menține interesul oamenilor.
Un lucru foarte important, de conștientizat, este faptul că România nu este nimic extern, întrucât noi formăm această țară. PRO TV a purtat mereu cu mândrie titlul de brand românesc, fapt ce reiese și din numele acestuia, întrucât există RO în PRO. De asemenea, Lucia, ne-a transmis faptul că schimbările vin odată cu noi, iar dacă noi ne schimbăm și România o va face. În acest sens, ea ne-a oferit și un exemplu elocvent: dacă 100 000 de oameni dăruiesc o zi din viața lor, pentru a face lucruri bune pentru țara lor, România primește în dar 100 de ani.
Ca o concluzie, a acestei prezentări, Lucia ne-a spus: „Tu poți, eu pot, România poate!”
Valentina Vesler – PR & Communication Director Valvis Holding – a decis să nu îmbrace sticlele Aqua Carpatica în haine de sărbătoare, cu ocazia centenarului, considerând că important este să fii autentic și nu să fii „în trend”.
Din nefericire, Valentina a avut dreptate, când ne-a spus că românii se ascund în străinătate (ex. nu își mai vorbesc limba natală), întrucât le este rușine de țara din care provin. Un alt adevăr dureros, a fost faptul că a fost nevoie ca anumite personalități internaționale să ne poarte simbolurile, pentru a ne reaminti nouă, românilor, de existența lor (ex. ia).
Ceea ce mulți nu realizează, este că a-ți fi rușine de țara ta, înseamnă a-ți fi rușine de tine însuți, întrucât România suntem fiecare dintre noi și trebuie să ne asumăm acest lucru. Același concept, se aplică și brandurilor. Astfel, ele trebuie să fie asumate, să facă diferența și să fie aduse în prezent, în secolul XXI.
Brandul trebuie să își păstreze integritatea, mesajul să fie unul clar, bine structurat, menit să-i atingă pe toți, iar pentru a se putea numi brand tradiționalist, trebuie să identifice valorile reale ale unei țări, pe care să le adopte, zi de zi, nu numai cu ocazia zilei naționale sau al vreunui eveniment marcant pentru istoria țării (centenarul în cazul României).