Influencerii din viitor: virtual influencers vor fi cei care vor face din modelele cu milioane de fani doar o amintire

Pare puțin desprins din filmele SF, dar brand-urile au început să renunțe la influencerii din rândul modelelor, cântăreților sau al altor celebrități  pentru o variantă, spun ele, mult mai ,,safe” .  Când spun ,,unsafe” mă refer la nenumăratele scandaluri în care un ,,influencer traditional” poate fi implicat și care afecteză fără doar și poate imaginea brand-ului, dar și la ,,trucurile” mai puțin oneste la care un influencer recurge pentru a obține un număr cât mai mare de urmăritori. În categoria ,,trucuri” se regăsesc frecvent apelul la urmăritori falși tocmai pentru a crește șansele de colaborare cu un brand, dar și bots.

Înainte de a prezenta mai multe beneficii ale utilizării influencerilor virtuali este indicat să ne reamintim ce este un influencer în general, și virtual influencer, în particular.

Cu zeci de ani în urmă cuvântul ,,influencer” era asociat liderilor de opinie care reușeau să influențeze sau chiar să schimbe opinia unei mase. Cu timpul acest cuvânt și-a schimbat sensul și nu mai este asociat cu oamenii politici sau de cultură, ci și al artiștilor, celebrităților, bloggerilor sau persoanelor obișnuite. Acestă ultimă categorie de influenceri este una extrem de des întâlnită în ultimii ani fiindcă indivizii nu mai sunt în cautarea unor modele de viață ideale, ci vor ca persoana pe care o urmăresc să fie cât mai apropiată de modul lor de viață, să experimenteze aceleași situații și trăiri.

Din punct de vedere al industriei de marketing, un infuencer reprezintă o persoană care poate influența decizia de cumpărare a indivizilor datorită autorității, cunoștințelor sau poziției pe care o ocupă. De regulă, această persoană crează conținut specific unei anumite nișe pe care-l publică și deține o audiență cu care intră în contact în mod frecvent cu scopul de  a menține și a spori nivelul de încredere în rândul urmăritorilor.

Influencerii virtuali sau ,,artificial influencers” sunt personaje ficționale asemenea personajelor din jocurile video, un avatar, o creație 3D a unuia sau mai mulți artiști grafici care dețin propriile conturi de social media pe care crează conținut cu scopul de a părea cât mai umane cu putință. Aceste personaje se bucură de un număr mare de urmăritori în special pe conturile de Instagram fiindcă mare parte a conținutului creat se bazează pe imagini care să sublinieze latura lor reală. Fotografiile postate pe conturile de social media sunt însoțite de texte cu o notă umană semnificativă, iar implicarea în cauze sociale se întâlnește frecvent.

Revenind la beneficiile creării unui influencer virtual, controlul asupra mesajelor trasmise reprezintă unul din ele. La acesta se adaugă deținerea unui avatar care corespunde 100% cu valorile brandului, dar și capacitatea de a atinge unul dintre grupurile țintă preferate de majoritatea brandurilor: millennials. Această generație înconjurată de tehnologie are capacitatea de a intra în contact cu o serie de personaje digitale și chiar de a crea cu ușurință conexiuni la nivel emoțional ; de aceea brandurile ajung să creeze influenceri virtuali.

La începutul lunii februarie întrega lume a făcut cunoștină cu primul virtual influencer, Miquela Sousa, cunoascută sub numele de Lil Miquela. Ceea ce a luat naștere ca un experiment social în anul 2016, a condus în anul 2018 la peste un milion de urmăritori pe Instagram, iar dezbaterile cu privire la ,,cât de real” este modelul de origine latină în vârstă de 20 ani sunt frecvente în rândul urmăritorilor.

Noua versiune a inflencer-ului din online, Lil Maquila și-a luat în serios statutul de ,,real person”, iar conținutul de pe contul său de Instagram redă aspecte din viața ,,perfect umană” a acesteia: ieșiri cu prietenii, concerte, plimbări sau vacanțe. Mai mult decât atât, pentru a convinge fanii de ,,umanitatea sa”, influencer-ul se implică în susținerea de diverse cauze, cum ar fi drepturile transexualilor, și își exprimă deschis preferințele politice.

Totodată, acordă interviuri presei și răspunde comentariilor venite din partea urmăritorilor. Această interacțiune directă pe care un influencer virtual o realizează în cadrul comunității de urmăritori elimină barierele virtual-real oferind unui brand posibilitatea generării unei implicări autentice din partea potențialilor consumatori.

Implicarea activă în rândul comunității de fani și autoritatea pe care a obținut-o Lil a determinat două dintre cele mai cunoscute brandu-ri din industria de fashion, Prada și Chanel, să o contacteze  pentru a deveni brand ambasador. De asemenea, reviste de Fashion&Lifestyle au contactat influencer-ul digital în vederea acordării unor interviuri și apariții în paginile acestora.

În ciuda acestei noi tendințe de a înlocui influencerii reali cu unii virtuali, există o serie de semne de întrebare venite atât din partea deținătorilor de agenții de influence marketing, dar și din partea oamenilor ce nu au nicio legătură cu acestă industrie: ,,Cum poate un influencer virtual să recomande un anume produs dacă nu-l testează cu adevărat? Cum poate acesta să convingă publicul despre mărimea potrivită al unui obiect vestimentar dacă nu a purtat niciodată vreunul?. Răspunsurile la aceste întrebări scot în evidență accentul pe care unii indivizi îl pun încă pe existența unui influencer real care să experimenteze în viața reală anumite situații. Cu alte cuvinte, încrederea pe care un individ o are într-un influencer este dată de nivelul de încredere pe care urmăritorii îl au, nivel de încredere care poate să se manifeste printr-o decizie de achiziție.

Chiar dacă vorbim despre o nouă etapă în ceea ce privește influence marketing, nu putem să precizăm că rolul influencer-ilor din lumea reală va fi preluat prea curând de către virtual influencers. Totodată, nu trebuie să trecem cu vederea că acestă nouă categorie de infuenceri nu numai că ajută brandurile să intre în contact cu target audience la un nivel mult mai profund, dar îi asigură și un control total asupra influencerului creat.

 

Articolul a fost scris de Andreea Saveluc, membru IAA Young Professionals.