Medium sau care va fi viitorul în media!

Joi, 14 martie, începând cu ora 19.00 la sediul IAA Romania, IAA Young Professionals a avut loc o dezbatere interesantă într-o nouă ediţie a Serii YP cu focus pe ceea ce ne rezervă viitorul în media. Întâlnirea i-a avut ca invitaţi pe Claudiu Șerban (Director Editorial și Dezvoltare Editura Evenimentul și Capital), Cristian Lupşa (Editor, Decât o Revistă), Mircea Toma (Preşedinte ActiveWatch) şi Bogdan Miu (fondator radio online HeartRadio.ro).

Cu aportul invitaţilor, am aflat care sunt acele forțe ale prezentului sau viitorului care joacă un rol important în schimbarea peisajului media, dacă putem vorbi de jurnalism responsabil şi mai ales cum se adaptează şi inovează diferiți jucători din media.

Mircea Toma: ‘’Cum să faci ca un subiect de interes public să fie interesant pentru public? Folosind puţină creativitate.’’

Aşa cum însuşi Mircea Toma subliniază, presa din România se subordonează patronului de presă, iar jurnalistul se află în slujba publicului. Dacă publicul nu dă sentimentul jurnalistului că e apreciat, acesta îşi pierde curajul. Astfel, jurnalismul de investigaţie îşi pierde rolul principal (acela de a ancheta, din punct de vedere jurnalistic, unele carențe ale societății) fiind folosit pe post de instrument de şantaj deoarece marea majoritatea a patronilor de presă nu sunt interesați să facă presă, ci mai degrabă să instrumentalizeze puterea prin influenţarea mediului de afaceri.

Un alt fenomen observat de Mircea Toma, în calitate de preşedinte ActiveWatch, îl regăsim în presa locală sub formă de afilieri ale acesteia cu una dintre puterile din regiune pentru supravieţuire.

Claudiu Șerban: ‘’Nu există presă independentă fără independenţă financiară.’’

În opinia lui Claudiu Șerban, Director Editorial și Dezvoltare Editura Evenimentul și Capital, pe de o parte publicul dornic de spectacol şi execuţii în direct şi televiziunile care transmit pentru a face o audienţă cât mai mare împărtăşesc o vină comună pentru ceea ce se întâmplă astăzi cu presa din România. Avid după informaţie, publicul devine influenţabil grăbindu-se să tragă o concluzie fără o analiză proprie ulterioară.

Observăm astfel că, presa din România şi consumatorii acesteia sunt caracterizaţi de ceea ce în fotbal se numeşte ‘’echipa lungă’’: linia de fund (consumatorul de presă) şi linia de înaintare (jurnalistul) sunt foarte departe una de cealaltă astfel încât se pierde contactul cu realitatea şi transmiterea într-un mod echitabil a informaţiei.

Cea mai pertinentă intervenţie din public a fost cea a lui Cornel Cojocaru (fostul Director de Comunicare al BCR) care a scos în evidenţă problemele presei româneşti: de ce moare presa? cum e afectată presa de politicile publicitarilor? din ce trăieşte presa de scandal?

Cristian Lupşa: ‘’ De când nu mă uit la ştiri, cred că am ieşit din criză!’’

Proiectul ‘’Decât o Revistă’’ a început ca un proiect de presă de nişă, iar scopul acestui demers este să le demonstreze patronilor de trusturi de presă că e o problemă de comoditate sau superficialitate din partea jurnaliştilor să nu se implice cu seriozitate şi devotament în meseria pe care au studiat-o pe băncile facultăţilor. Scopul jurnalismului bine făcut este să le dea oamenilor informaţie astfel încât aceştia să se poată autoguverna. Ȋn decursul celor patru ani de la înfiinţare, revista şi-a câştigat cititori fideli, fiind menţinută în viaţă dintr-un soi de încăpăţânare dublată de o nevoie a unor oameni de a schimba ceva. Aşa cum Cristian Lupşa afirmă, revista reflectă şi explică în cuvinte şi imagini ideile şi obsesiile României de azi. Astfel că, sunt aprofundate o varietate de subiecte pe care le discutăm acasă, la muncă sau la bere: schimbări sociale, trenduri culturale, decizii personale.

Bogdan Miu: ‘’Astăzi dacă nu te faci de râs la TV, de ce te mai duci?’’

Problema lipsei de fonduri pentru presă încheie normalitatea, în opinia lui Bogdan Miu, fondator al primului radio online din România, Heart Radio. Fostul reprezentant al matinalului de la Europa FM susţine faptul că presa trebuie să ţină pasul cu tehnologia. Consumatorul este o persoană foarte activă, iar presa trebuie să pătrundă în obiceiurile acestuia tomcai pentru că tot de la cititor vine conţinutul. Heart Radio este un proiect adresat celor care ascultă radio în timpul orelor petrecute la birou sau în weekend acasă, iar playlistul cuprinde cele mai frumoase cântece din anii ‘90 şi de azi, neîntrerupte de publicitate sau de ştiri. Publicul principal targetat este cel cu cu vârsta cuprinsă între 25 şi 45 de ani.

Viitorul presei în România va aduce de la sine o nişare a publicaţiilor şi o acoperire mai mare a părţii de online. De asemenea, companiile multinaţionale ar putea juca un rol în libertatea de exprimare a presei, iar dacă dirijarea publicităţii se va face, într-un mod sănătos, în favoarea publicului ţintă, folosind un pic efort de creaţie, tendinţa de manipulare a presei va fi minimizată.

Evenimentul s-a bucurat de un interes crescut, mărturie stând sala care s-a dovedit a fi neîncăpătoare. Atmosfera a fost una degajată ce a favorizat implicarea celor prezenţi în dezbatere. Mulţumim invitațiilor pentru aportul și succesul dezbaterii și le mulțumim partenerilor noştri Decât o Revistă şi Editurii Evenimentul şi Capital pentru că au premiat cele mai curajoase întrebări!

Poze de la eveniment aici.